Ekonomitänk vid flytt

Hej! Skriver här för att få bolla lite tankar som jag har i nuläget kring flytt. Har idag en hyra på 8300kr (hyra+el+bredband) och har nu då kollat på en lägenhet som går på 5600 (hyra+el+bredband) för att komma ner i hyra. Ingen övrig emotionell koppling till nuvarande lägenhet. Ska lämna besked imorgon om den andra lägenheten för 5600kr om jag vill ha den eller inte. Min primära anledning för flytt är för jag vill spara så mycket jag kan innan jag börjar plugga universitet inom 1-2 år. I detta inlägg vill jag därför enbart fokusera på det jag kan spara på hyra då det i detta fall inte kommer till kostnad av levnadsstandard eller livskvalité. Är sparsam i övrigt och strukturerad i min ekonomi.

Det som ställer till det i mitt huvud och som stökar till mina beräkningar är potentiella dubbelhyror och om de påtagligt minskar det insparade kapitalet.
Har ju 3 månader uppsägning som då skulle innebära att jag har uppsägningstid till 31/11. Tillgången till nya läggan är from 1/10 men vi har inte kommit överens om något inflyttningsdatum ännu då jag som sagt lämnar besked imorgon.

Hur lägger jag upp detta lägenhetsbyte så smidigt som möjligt så det drabbar min plånbok så lite som möjligt? Hur bör jag tänka? Grundförutsättningen är att jag behöver vänta ut hela uppsägningsperioden. Ska jag önska om att ta över lägenheten från 1/11? Är det normalt? Detta blir min tredje lägenhet som jag isåfall byter till så är inte så erfaren.
Tänker att lämplig tid totalt med flytt + städ + korrigering vid underkänd besiktning är 2 veckor. Nuvarande lägenhet är 52m2 och nya är 25m2.

Tack på förhand!

Det blir ju egentligen bara en matteövning.

Om inflytt blir 1/10 och tidigast möjliga utflytt blir 30/11 får du 2 dubbla hyror.

Extra hyra 11200 kr + flyttstäd och flytt för säg ca 2000 kr. Totalt 13200 kr extra kostnader som är kopplade till flytt och dubbelt boende.

Vinsten blir sedan (8300-5500) 2800 kr/mån. Efter ca 5 månader, eller i April 2026 går du break even på bytet och kan börja spara 2800 kr extra.

Är det vanligt att det blir dubbelhyror vid flytt? Det finns inget smidigare sätt eller tänk man kan ha för att minimera “förlusten” så mycket som möjligt?Jag får hjälp med flytten och städar på egen hand (gjorde det i förra lägenheten på 43m2 med utan problem). Hyr dock stor flyttbil för ca 2000kr så totalkostnaden i exemplet stämmer fortfarande.
Är det vanligt tror du att hyresvärdar kan vara flexibla någon månad med inflyttningsdatum? Det allra “bästa” borde ju vara tillträde från 1/11 så jag enbart “drabbas” av en månadshyra?
Känns bara så ruttet att det ska drabba de totala “sparkapitalet” när huvudsyftet med flytten är att spara hyra.

Hade inte gjort det om det innebär 2 dubbelhyror…

Hur menar du? Genomfört flytten?

Jag tolkade din text som att du har inte tackat ja/nej ännu till nya boendet ? Om flytten handlar om att spara pengar på bara 1-2år och innebär 2 st dubbelhyror så tycker jag inte det är värt besväret. 1 dubbelhyra hade varit mer hanterbart

Skulle säga att det är rätt vanligt med dubbelhyra pga uppsägningstiderna. Däremot har jag varit med om att den som flyttar ut och den som flyttar in kommer överens om ett tidigare datum.

Man hyr då ut bostaden i andra hand i övergången. Obs att värden då inte kollar flyttstädning. Och man måste så klart ha värdens tillstånd.

Så gjorde jag/vi och avtalade med värden som kom och godkände städning. Vi delade på sista månaden med de nya som betalade oss kontant för sin halva. Flytt en helg, städ nästa, nya hyresgästerna flyttade in helgen därefter. Två veckors överlappning totalt.

Men det förutsätter ju att det finns ett visst tryck och efterfrågan på den lägenhet man lämnar.

1 gillning

Vet inte varför men min halvdana hjärna tänker tvärt om att gamla lägenhetskostnaden (8300kr) blir extrautgiften och att den dubbla hyran (16600kr) är det som jag drar av mitt årliga beräknade sparande jag gör på hyran. Det blir väl samma sak i slutändan pengamässigt ändå men ett sämre sätt att presentera beräkningen på bara?
Att gå breakeven från april och börja gå plus från maj hade jag inte tänkt på innan. Väldigt tankspridd av mig så får svårt att reda ut tankarna ibland. Bara sparandet från maj-augusti är ju närmare 11k. Skulle jag bli kvar ett år till (då jag i skrivande stund vill byta jobb och kanske hittar något jag trivs bättre med) så går de ju bara uppåt därifrån! Tänker jag korrekt då?

Ja, självklart hoppas jag på antingen att nästa nisse flyttar in tidigare till min nuvarande lägenhet (väldigt attraktivt område och svårt att få lägenhet till denna hyra här) men vill ändå utgå från worst case scenario i kalkylen.

1 gillning

Då är 2 veckor inte en dum tidsram med andra ord när man har 100% jobb samtidigt?

1 gillning

Fast den har du redan och den styrs av när du säger upp lägenheten, så jag anser också att den nya är ”dubbelhyran”. :sweat_smile:

Medhåll :grinning::+1:

Jo det är sant. Är vän bara ett mer självdestruktivt sätt att se de på antar jag…:sweat_smile: Då känns en flytt inte helt rimlig och “onödig” med andra ord och en “plusaffär” i slutändan, eller hur ser du på saken?

Jag hade flyttat och jobbat för kortare överlappning. :+1:

Ja, känns dock som det är lite bortom min kontroll. Tillgänglig från 1/10 men ska be om inflytt till 1/11 istället tänker jag. Mer än så kan jag väl inte göra?

Fråga värden om nån som står på tur kan ta den tidigare?

Känns som jag borde kontrollera först om jag kan ta över nya lägenheten vid ett senare datum än 1/10, typ 1/11. Går inte det så får jag hoppas att någon kan ta över min lägenhet tidigare. I värsta fall är det som sagt 2 dubbelhyror och i bästa fall enbart en / en halv om jag är utflyttad till mitten på oktober.

1 gillning

När jag flyttade från min sista hyresrätt lämnade jag lägenheten den 20 juni men hade uppsägning till den 30 juni. Nya hyresgästen flyttade in den 20 juni och godkände min halvdana städning mot att bo gratis i 10 dagar. Hyresvärden tillät det och gav mig ett dokument för godkännande av städ samt överlämnande av nycklar. Kanske något du också kan kolla på

1 gillning

Allt hänger här på om du kan få mindre dubbelhyror. 11200 kr där sen är det ju inte gratis att flytta heller blir det två månaders överlapp och sedan då flyttstädning+ 1-2 flyttdagar då är det 5-6000 kr i förlorad inkomst om du istället skulle jobbat lite extra kanske om nu målet är att dra in mer pengar.

Gamla möblerna passar kanske inte i nya lägenheten heller så blir det mer utgifter där med.

Tror många ändå lurar sig själva med att flytta för att tjäna pengar men det är ju en kostnad. Har hjälp en kompis flytta som skulle spara på hyra. Köpte helt nytt bohag typ och skulle nog ta en 8-10 år för han att tjäna in det i hyresskillnaden. Men han var nöjd :grin: