En tankelek kring boende och FIRE

Det här är inget skarp läge utan mest en tankelek inför en potentiell framtid i mitt eget liv. Men alla inpass uppskattas. Däremot söker jag inga invändningar mot FIRE, därav detta kategorival.

Nuläget: Idag jobbar jag 100% och uppbär månadslön från extern arbetsplats. Jag har en villa värderad till runt 5 mille. Jag har inga lån, varken på den eller annat. När jag och exet separerade köpte jag ut henne och tog över lånen. Vi betalade 1,7 för huset och det värderades till 2,5 vid separationen. Så i realiteten har jag ju då betalt 2,1 för det. I modern tid räknar jag med avdragna större investeringar och renoveringar på 0,3 (nytt tak + solceller etc).

Då jag inte är ett dugg nervös över att inte kunna sysselsätta mig med annat än lönearbete tillhör jag de som överväger FIRE. Jag har satt ett potentiellt datum i skallen, men inte pga sparandet utan mer livets åtaganden i övrigt. Detta ligger några (3-6) år bort i sådana fall.

Jag gillar att tråla hemnet och har spanat lite på hus i ett specifikt område som innebär flytt ca 10 mil, men som ändå låter mig bo nära en järnvägsstation (som är viktigt för mig). Jag vill också bo så pass mycket i tätort att bilen inte blir en nödvändighet.

Så, till funderingen: Om jag mer eller mindre samtidigt säger upp mig, säljer huset, köper nytt, flyttar och börjar pimpla paraplydrinkar som pensionär, vad är kostnaderna för själva förändringen? Finns det någon “rätt” ordning på pappret att göra sakerna när det gäller uppskov etc? Cash finns att en period äga båda husen parallellt om det underlättar. Hela planen skulle isf såklart vara att få så mycket över som möjligt som jag kan investera med låg risk och leva på den totala avkastningen med god marginal till de 4 procenten i Trinitystudien.

Jag räknar grovt på att jag då får skatta för 30% av 2,6 mille. Säg 0,75 i skatt beroende på slutpris. Låt oss säga att det nya huset går på 1,25 (fullt rimligt på den ort jag sneglar på). Det borde väl ge mig 3 mille att investera (förutsatt att jag naturligtvis pyntat för flytt, mäklare och diverse småfix för anpassning av boendet som jag vill ha det)?

Missar jag något i den ganska grovhuggna matematiken?

En sak som kan vara smart är att sluta mitt på året så du får bra skatteåterbäring året därpå (givet att du har bra lön). Gällande husköpet ska jag fundera vidare…

1 gillning

Bra input och det rimmar nog absolut bäst för både mig och arbetsgivare med tanke på den säsongsbetonade verksamheten jag jobbar i och att man nog ändå helst drar på sommaren och flyttar när det inte är nollgradigt. :slight_smile:

1 gillning

Själv skulle jag undvika att göra allt samtidigt.
Argument för att genomföra flytten först är att du ser alla kringkostnader kring flytten innan du behöver ta ställning till om du har tillräckligt sparkapital för att sluta.
Argument för att sluta jobba först är att du kan använda din nyvunna fritid till att planera och genomföra flytten på bästa sätt.

1 gillning

Tack för fin input. :slight_smile:

Jag är inte så orolig över kostnaderna eftersom jag “drivit” hus ensam i 14 år nu. Men goda poänger. Pratar vi om den orten och de avstånden jag tänker är det inte aktuellt att flytta först och sluta sedan. Så pallar jag inte pendla. Däremot skulle jag då föredra att köpa nytt, fixa det på helger och sedan kränga det jag nu har och säga upp mig.

Till alla: Har jag tänkt fel kring matematiken nå’nstans?

2 gillningar