Smarta tips inför flytt till hus

Hej!

Jag och min familj ska flytta från brf lägenhet till villa.
Vad är ditt bästa tips eller hack på smarta val inför bytet.
Jag tänker på allt från smarta bolån, nytänkande leverantörer som Tibber för el eller Husappen för att dokumentera kvitton och ha en plan för underhåll etc.

Ge mig era bästa tips och hacks!

1 gillning

Att skaffa “smart” elabonnemang är intressant om du har hög elförbrukning, inte annars. Jag bor själv i relativt stort hus och har fjärrvärme. Jag skulle gärna ha smart elabonnemang utifrån eget intresse men ur ekonomisk synvinkel är det mest bortkastat.

Det är en bra idé att ha en tydlig uppfattning om när olika renoveringar och arbeten är gjorda. Det ger en idé om när de behöver göras på nytt. Det är också värt mycket att försöka förstå hur olika saker i huset fungerar, på mer teknisk nivå. Själv bor jag i en samfällighet med självbyggeshus. Många av grannarna är pensionärer som själva byggde husen när de var unga. Jag har därmed en stor källa till kunskap om hur olika saker i huset fungerar. Jag menar nu inte bara ren användning utan mer just de här tekniska sakerna som är svåra att direkt förstå annars.

Det är väldigt stor skillnad på olika typer och generationer av hus, både när det gäller vilka åtgärder som behövs och vilka problem som ofta finns. Det är också skillnad på om du köper ett hus där många renoveringar är gjorda eller ett hus där du själv ska göra renoveringar. Det kanske inte måste rivas ut allt direkt men inom några år iallafall.
Jag skulle själv ofta föredra det senare läget. Fuskbyggen i olika former är vanliga och ofta inte så lätta att upptäcka. Om du själv är inblandad i renoveringsarbeten, antingen i form av att göra saker själv eller köpa tjänster, så kan du i hyggligt stor omfattning se till att det blir bra gjort.

Något som jag gjort ganska mycket är att köpa “begagnade” saker till huset. Jag menar nu material till renoveringar av olika slag och liknande. Det säljs massor av nya saker i förpackning till låga priser på nätet. Ofta kan det vara saker som folk köpt in men sedan i slutänden valt något annat osv. Är man inte överpetig med vilken modell man vill ha av kommod i badrummet eller liknande går det att göra stora fynd. Om man renoverar “på riktigt” är det mest nya saker i förpackning som är intressanta. Är det en lättare renovering kan även vanliga begagnade saker vara bra.

Golv är något som det ofta finns restpartier att köpa “begagnat” på nätet. En del golvtyper är sådana att du kan komplettera i byggvaruhus, andra är utgångna och då blir det viktigt att din yta och den erbjudna mängden matchar. Om du inte nödvändigtvis vill ha precis samma golv i alla rum så är det här en bra variant. Du kan ju välja golv av samma typ men vara flexibel med sorter och märken. Om du kör t.ex. trestavs ekparkett i alla rum så är det kanske inte hela världen om det finns vissa variationer mellan olika rum.

Dessa begagnade saker är sådant som går åt snabbt på nätet. Hittar du något bra kommer det att vara sålt inom några dagar. Det lönar sig därför att göra upp en lista med vad du behöver, vilka mått som gäller, andra krav osv. Därefter kan du dagligen göra sökningar på Facebook marketplace och lägga upp bevakningar på Blocket. Du kommer säkert att hitta en hel del matnyttigt.

Att se över termostaterna i huset bör vara en hög prioritet efter flytt. Det är både en komfort- och ekonomifråga. Det är heller inte särskilt dyrt eller svårt att åtgärda. Det kan även här finnas “begagnade” modeller att hitta. Jag menar nu inte några gamla modeller utan nya i förpackning eller obetydligt använda.

Båda inför och efter flytt uppstår ofta mängder av behov. Jag tänker nu inte specifikt på själva huset utan mer inredning, prylar etc. Det är bra att gå med i lokala bytargrupper och försöka hitta saker där. Är du överpetig funkar det kanske inte men annars är det en bra idé. Att efterlysa t.ex. en ny lampa till badrummet och byta den mot något som du själv fått över efter flytten fungerar. Många grejer är ju fina och passade perfekt i lägenheten men inte lika bra i villan. Jag inredde mitt tre våningars hus till stor del med saker som jag samlat ihop via bytargruppen i Stockholm. Sedan har jag successivt bytt ut en del av dessa saker på reor och annat men för att lösa olika behov initialt var det bra. Att hitta en perfekt pryl av någon sort och till rätt pris tar ofta betydande tid. Att då kunna hitta en enklare sort från typ. Clas Ohlsson eller IKEA via bytargruppen gör att du får tiden att leta och att totalkostnaden blir låg. Ofta är det ju sådana enklare grejer som folk byter bort i bytargruppen, efter att de själva bytt upp sig till den där finare modellen som man egentligen vill ha.

Jag uppskattar att jag sparade minst 100.000 kr på denna modell när jag var nyinflyttad. Då inkluderar jag både bytargruppen och olika bortskänkes-grupper. Jag hade klart begränsad ekonomi på den tiden och det gav möjlighet att möblera och inreda aktivt utan att det behövde kosta något särskilt. Om jag haft större marginaler så skulle jag nog ha tagit det lugnare och köpt fler “definitiva” saker nya från början. Det tar mycket tid med Bytargrupper men de är samtidigt definitivt den billigaste platsen att köpa finare/dyrare saker på.

1 gillning

Mitt tips är, ta det lugnt. Om det inte är akuta grejer så ta det lugnt och bo in er.

2 gillningar

Fall inte för renoveringshysterin. Många tycks tro att man måste sätta igång omfattande renoveringsprojekt direkt för att “sätta sin egen prägel” och slänger ut fullt fungerande köksinredningar och annat helt i onödan.

4 gillningar

Håller med om detta. Köpte själv ett hus byggt 1980 som ingen tidigare ägare riktigt “satsat på”. Det verkar som att de tidigare ägarna räknat med att bo här några år och därför inte velat lägga pengar på rejäla renoveringar. Samtidigt var allting fullt fungerande så något akut behov av att renovera fanns inte. Vi har nu åtta år senare nyligen renoverat kök och badrum. Särskilt badrummet blev fint. Jag blir fortfarande lite glad varje gång jag går in där.

När vi renoverade köket skänkte jag bort den tidigare inredningen. Den var inte toppenfin men den gick åt. Synd att slänga fullt fungerande grejer även om de är lite äldre.

Tack för alla kloka tankar.

Huset är relativt nytt och har bra energiklass så inga tankar på renovering. Tänkte kanske främst på ekonomi, avtal, abonnemang, smarta lösningar, system eller appar att satsa på och den biten.

Fyll gärna på! :slight_smile:

Något som för mig var en central idé kopplad till att flytta till hus var att börja med husbyte. Jag menar då husbyte via etablerade förmedlingar som Homeexchange.com. Jag har gjort det några gånger och det fungerade överlag bra. Det är smidigt att slippa alla boendekostnader under semestern och att också kunna vara bort längre än vanligt.

Kopplat till ovanstående är ett elektroniskt lås en bra grej. Jag har ett relativt nytt vanligt lås idag men det var ett misstag att inte välja elektroniskt lås.

Det är lämpligt att se över skalskyddet. Med det menar jag mer systematiskt analysera var inbrottstjuvar skulle kunna komma in och sätta in lås på alla fönster i marknivå. Altandörr är också ofta en svag punkt. Det viktiga är att ha rejält med fysiska lås och andra fysiska installationer som försämrar förutsättningarna för en inbrottstjuv. Det finns en utbredd missuppfattning att larm skulle vara viktigt och ha väsentlig påverkan på inbrottsrisken. Detta är felaktigt och det finns mycket att läsa om det på nätet. Polisen har bland annat flera bra broschyrer om hur man ska hantera de här frågorna.

1 gillning

Grattis till huset! Se till att sätta prägel på det innan ni flyttar in. Vi hade målare på plats en vecka innan inflytt och det var verkligen värt det. :slight_smile: Antagligen skönt även för dem att jobba utan grejer i vägen.

1 gillning

Håller med om detta. Vi har behållit ett fullt fungerande platsbyggt kök från 1955 men nya bänkskivor och diskho. Det man köper idag (även från relativt dyra kökstillverkare) har svårt att mäta sig.

Det kommer alltid att dyka upp saker som kostar och svårt att förutse vad som är.

Det vi gjorde innan vi flyttade in var att måla invändigt. Vi fick ett väldigt (och då menar jag väldigt) bra pris på det från målerifirma. Vi fixade också till en del elsaker (bytte till jordade uttag och satte in jordfelsbrytare).

Många byter tak, kök, badrum, dränerar innan de liksom har hunnit sätta sig in om det behövs. När vi dränerade baksidan (innan vi byggde ut) så visade det sig att det var redan omdränerat. Tanten vi köpte hade inte koll på det.

1 gillning

Jordfelsbrytare är en bra grej. I ett relativt nytt hus lär det finnas. Jag satte in en ganska snart efter att vi flyttat in. Det är ingen dyr grej.

Många bra tips i tråden!

Fall inte i “fixarfällan” som är bostadens motsvarighet till lifestyle creep. Skit i att leva upp till grannarnas inbillade förväntningar, men presentera er.

Och, upp med brandvarnare.