Bostadsägare utan driv att renovera - finns ni?

Hallå i stugan,

jag bor själv i hyresrätt. När det pratas om villa och bostadsrätt används möjlighet till renovering ofta som ett argument till varför man ska äga sitt boende.

Själv känner jag att det räcker och blir över när det ska upp fästen till gardinstänger, lampor och lite ethernetkabel ska dras. Tror inte att jag kommer rolla en vägg trots att hyresvärden står för färg och utrustning.

För mig är ett budgetkök från ~2018 och ett premiumkök från 2023 typ samma sak. Så länge det finns induktionshäll är jag nöjd.

Flera kollegor säger dock sjuka saker som att “Jag ska renovera kök och gästrum, jag bara måste ha något att göra!”.

Finns det personer med ägt boende där ute som inte ens orkar välja kök i katalogen?

11 gillningar

Ja. . . . . .

2 gillningar

:raising_hand_woman:

Tio tecken

Absolut! Vill framförallt bo i villa för barnens skull och för att slippa grannar vägg i vägg.

1 gillning

Det finns alla varianter såklart.

De som vill och kan (brukar bli bra så länge det håller sig inom rimliga gränser för partnerskapets väl och ve)
De som vill men inte kan (kan gå hur som helst där)
De som inte vill men kan (tar lång tid)
De som varken vill eller kan (de får betala för hjälp)

Det finns som sagt gradskillnader i helvetet. Hushelvetet.

Edit förtydligande vill = renoverar själv alltså

1 gillning

Jag äger inget hus, men bostadsrätt. Har fixat ytskikt i alla rum utom våtrum och kök.

Jag borde renovera köket. Jag orkar bara inte. Har inte tid.

Jag fattar inte var folk hittar tiden. Har dem ingen fantasi?

Exakt min åsikt! (Fast jag egentligen bara är ohändig och lat)

3 gillningar

Haha, jag och caroline är vekrligen en av dem som inte gillar eller är duktiga på att renovera eller underhålla. Vi låter hantverkare göra det som behövs.

4 gillningar

Japp. I vårt hus. Vi renoverade bruna badrummet från 1970 talet efter ca 40 år . Köket är 30+ år (inkl Spisen=bra kvalitet). Och stora badrummet likaså. Alla golv och väggar är med några ommålade väggar som undantag 30+år
Ofta jättedyrt att renovera. 4 kvm badrum kan kosta 200.000. Sett folk som överrenoverat sig bankrutt ( I onödan). Dom fick bara 80 % av lånen när dom sen sålde huset efter 5år. Blä.

1 gillning

Jag har bott i hus i tio års tid. I början gjorde vi några försök att renovera på egen hand. Resultatet blev sådär. Det tog mycket tid och det var svårt att få till den nivå på arbetet som vi ville ha. När vi fick det bättre ställt började vi leja ut allt arbete med huset.

Renovering har för mig främst handlat om att ”uppdatera” originalinredning från 1980 till dagens standard eller i några fall att byta ut tapeter i olika pastellfärger från 90-talet. Till det kommer några fall där vi bytt ut tapeter och/eller målat om en andra gång. Det har då handlat om arbete som inte blev riktigt bra första gången. När vi renoverat räknar jag med att det ska hålla länge. Att hålla på och göra om igen om tio år är inget jag räknat med.

Jag har låtit sätta upp en hel del glasfiberväv hemma. Poängen med den är att den inte går sönder så lätt och går snabbt och billigt att måla om vid behov. Ska man måla väggen direkt krävs ett förarbete med bredspackling etc. Med glasfiberväv på plats är det bara att måla direkt.

Jag har målat om och lagt några golv, inget mer. Så jag trivs.
Min livskvalitet ökar inte av att jag lägger massor med pengar på renovering.

Värdet på en bostad ökar med kostnaden för renoveringen, i bästa fall.
Ska man tjäna på att renovera ska man kunna göra mycket själv med bra kvalitet.

JA! Förstår inte denna vurm för att renovera och glad att man nu börjar prata om den miljöpåverkan all renovering har. Här har vi tvingats byta spis när staden gick över till annan sorts gas, kyl/frys när den gamla gick sönder. En omgång färg o tapet har hantverkare fått lägga på under alla år men det är allt.
Bor ovanpå en lägenhet där bl a köket har rivits ut 3 gånger under senaste 10 åren! Ja, i samband med att folk har flyttat in.

2 gillningar

Det finns det absolut. Men värre är det med dem som saknar driv att underhålla…

2 gillningar

Mitt hus är på tok för gott skick för att jag ska ha tänkt på detta än…

Så som jag känner för närvarande så är det när grejer blir irriterande som jag först tänker göra nåt. Om detta blir i egen regi eller via hantverkare vet jag inte men är redo att lösa det själv

Ja! I yngre dar har jag totalrenoverat en bostadsrätt själv och låtit bygga en stor, påkostad villa. Idag är jag singel och bor i en bostadsrätt och gör bara det som måste göras.

Lite fördomsfullt hävdar jag att kvinnor ligger bakom mycket av renoveringarna som görs. Framförallt de mer eller mindre onödiga renoveringarna.

1 gillning

”Relationsvård?”

1 gillning

Det ligger i deras gener att vilja inreda en skyddad och ombonad grotta till avkomman. På samma sätt som männen skulle ha den snabbaste hästen eller idag den snabbaste bilen.

Bäst jag slutar nu. Känner flaggningarna hänger i luften.

Jag kanske inte skulle uttrycka mig fullt så kategoriskt men utesluter inte att du kan ha en poäng.

Å andra sidan tenderar flertalet i kategorin ”hemmafixare” som ägnar all vaken tid åt att hitta på allsköns flum att bygga (på/om/ut osv), och ägnar semestrarna åt att realisera planerna, att vara män. Det kanske jämnar ut sig i slutänden?

1 gillning

Absolut. Kulturinsats att huset ska se ut som det alltid gjort med patina från sekler av strävsamma bönder, där vi nu sliter ner spåren i golvplankorna ännu någon millimeter.

Jag saknar helt och hållet både intresse och kunskaper om renovering och bygg såsom altan och liknande. Jag och min fru och dotter bor i hyresrätt och stormtrivs med detta.
Att äga sitt boende och att hålla på och renovera passar absolut inte alla. Jag tycker det är skönt att allt är ”färdigt” och att vi kan ägna oss åt andra saker.
Verkar vara lite av en norm att har man barn ska man ha hus eller möjligen en bostadsrätt. Att bo i hyresrätt gör man för att man måste inte för att man vill.
Vet inte hur många gånger jag har fått frågan om vi inte ska köpa hus snart. Men nej det ska vi inte. Jag och min fru gillar att umgås med familjen och att göra utflykter med bilen, thats it. Vi lever enkelt och mår bra. Att hålla på med ett hus är en stor glädje och frihet för många , för oss ett stressmoment som stjäl energi.

3 gillningar