Bostadsägare utan driv att renovera - finns ni?

Lägger inte ett öre på onödiga renoveringar och uppiffande för att eventuella gäster ska må bra. Det är viktigare att min plånbok mår bra och att hemmet är rent samt att allt fungerar som det ska. Jag har ibland funderat på varför så många byter ut ett fullt fungerande kök eller totalrenoverar ett badrum som redan fyller sin fulla funktion.

Bra fråga. Jag undrar också. Bor i bostadsrätt och vill inte renovera något förrän den dag kommer då det rinner vatten ner till grannen när vi duschar. Särskilt kök verkar ju bytas som underkläder.

2 gillningar

Renovera för sakens skull är jag väl inte så pigg på, men när det behövs är det skönt att kunna göra precis som man vill.

Hade naturligtvis varit smidigt om allt löste sig av sig självt, men hantverkare är för dyrt, så det är bara att ta tag i saker när det behövs

Ett praktiskt tips. Som jag inte visste om men borde! ha undersökt när jag just börjat måla.
Jag/vi hade obehandlad brunaktig vävtapet från 60-talet i ett radhus vi flyttade in i. Billigt och enkelt att måla den vitt ! Mjae sådär på båda.
Målade över den med billig vit glans 20 vit färg.
Blev fint men drog kopiöst! med färg.
Ett varv på rollern så behövdes mer. Köpte färgen i flera 10liters hinkar.
Frågade sen! i färgaffären med kunnig personal hur jag borde ha gjort.
Dom gav två tips. Inget har jag provat (tyvärr)

• “Måla” först med tapetklister som får torka ordentligt så drar väggen mycket mindre (vattenbaserad) färg sen.
    Inte minst bra då färgen luktar rätt unket lång! tid och mindre antal liter på väggen är en bra sak för att minska på kemikalier i luften.
  • Måla med väl färgtäckande färg av bra kvalitet (utan att lägga tjockt)är smart då färre lager krävs och det är bra om man vill måla om igen i framtiden. (Och det skvätter och droppar oftast mycket lite dessutom.)
    Efter X lager färg totalt börjar nämligen vävtapetstexturen försvinna eller se ojämn ut fläckvis och då kan det se riktigt fult ut och det är inte kul att åtgärda.

Vi bor hyfsat nyrenoverat och trivs med det. När vi flyttade in för inte alltför många gånger år sedan var mycket av det tråkiga/kostsamma redan gjort. (El, värmesystem, kök e t c). Sedan har vi sakta men säkert så att säga finjusterat huset så som vi vill ha det. Slängt upp några väggar, satt upp och målat någon dörr och någon tapet.

Ser inget egenvärde i att renovera men tycker det kan vara ganska kul att göra det själv om tid finns. Det gör det däremot sällan. Därför är det skönt nu när allt äntligen är på plats så som vi vill ha det. Vill jag få utlopp för min händiga ådra (och storleken på den kan förstås diskuteras), finns det alltid utomhus/trädgårdsarbete att sysselsätta sig med. Ger snabbt synliga resultat och går utmärkt att jobba sig svettig där med.

Intresserad av att hålla på utomhus, inte inomhus. Köpt ett nytt hus. :slight_smile:

När det börjar bli dags att renovera ytskikt inne får man väl se vad man gillar att göra. Större saker kommer hantverkare tas in oavsett.

Hade önskat det gick att slippa renovera, men allt slits ju. Nu är mitt hus fortfarande relativt nytt (14 år) så behovet är som tur är inte jättestort.
Men hittade en murken panelbräda i sommar, jag vet att vindskivorna kommer behöva bytas, måla om kryper närmare och närmare även om jag tror jag klarar 5-10 år till med bara lite bättringsarbete. Invändigt börjar vitvaror ge med sig. Tvättmaskinen har jag lagat ett par gånger, diskmaskinen en gång, köksfläkten ska jag ge mig på. Frys är bytt en gång.

Intressant att läsa hur andra ser på det.

Bostadsrätt skulle kunna bli aktuellt, men jag hade nog köpt en jag är nöjd med från början, alternativt lejt bort renovering innan inflyttning.

Uppskattar ett boende utan grannar vägg i vägg samt trädgård och garage, men skulle helst bara nyttja allt utan att ta hand om det :grimacing: