Renovering som lönar sig

Hej allesammans,

Jag ska flytta in i en bostadsrätt som har lite renoveringsbehov i köket (enbart golv och bänkskiva) som jag vet att jag behöver åtgärda, och funderar på vilka förbättringar i övrigt jag generellt kan göra i lägenheten. Lägenheten är fin, ganska basic och inget lyxigt badrum eller kök, så det finns ju massvis jag skulle vilja göra, men tänker kanske inte är värt det om jag inte planerar att bo där livet ut. Skulle gissa att vi bor där i 5-10 år, och vill spara så mycket pengar som möjligt vid ev köp av större.

Renovering är ju svindyrt och jag är inte händig själv, så jag har funderat på vilka förbättringsåtgärder man kan göra för att sannolikt få tillbaka pengarna när man säljer. Jag är medveten om att det inte är en garanti att man får pengarna tillbaka, och jag är medveten om att det varierar beroende på hur lägenheten ser ut, men jag söker mest generella tips från er kring vilka åtgärder som kan höja värdet på en bostad.

Har ni några egna exempel på vad ni har gjort som resulterade i att er bostad blev mer attraktiv när ni skulle sälja? Någon mäklare i forumet som har råd kring hur man ska tänka? Något som inte kostar skjortan som kanske en amatör kan göra själv?

Tack på förhand :blush:

För mig vore det mer attraktivt att köpa något lite billigare med visst renoveringsbehov än att behöva betala för någons renovering som kanske inte faller mig i smaken. Så det går att argumentera för att inte renovera från prishöjningssynpunkt.

Dessutom kommer en eventuell renovering nu ha hunnit bli lite sliten efter 5-10 år, det kommer ändå inte kunna säljas som nyrenoverat.

Däremot kan det vara värt att lägga pengar på att öka trivseln för dig de kommande 5-10 åren. Är det något du tycker borde fixas förutom ovan nämnda?

7 gillningar

Finns två höjning av värdet, ena är i pengar å den andra är trivsel… Frågan är vilket är viktigast??

Äntligen hemma gjorde ett avsnitt där dom hade två lika stora lägenheter till försäljning, ena ny renoverad den andra där man rivit ut hela köket å va renoverings behov… Slutpris på försäljningarna var nästan de samma… Skiljde några tusen lappar…

4 gillningar

Man kan göra rätt mycket med färg.
Sen är mycket av renovering inte särskilt svårt, du kanske inte behöver ge dig på att kakla badrummet direkt men att lägga golv kräver bara att man läser på lite och en gnutta tålamod.
Rätt bra investering i kunskap inför nästa gång med :slight_smile:

5 gillningar

Tog bort förra meddelandet för att det blev för tilltrasslat. Min ingång är att ett boende är just det - en plats där man lever och frodas och mår bra. Men för att göra det enkelt och besvara den fråga jag tror du vill ha svar på så: Tänk stora ytor. Det är där pengarna finns. Tak, väggar, snickerier, golv. Köp kvalitetsgrejer så som bra färg och bra verktyg, men gör det på rätt ställen. Nordsjö kan ta 119 kr för Tesa precision tejp (den gula) och samma tejp kan du hitta i två-pack på Bauhaus för 89 kr. Det finns också väldigt bra golv till en billig peng (Kährs går alltså normalt bort).

Jag och min bror försörjde oss på att köpa-renovera-sälja lägenheter under ett par år mellan gymnasie- och universitetstiden och även om vi oftast gjorde samma sak om och om igen skiljde sig ändå åt objekten åt. Så om du vill får du gärna skicka bilder, berätta gärna vad ni tänker er i budget och vad ni faktiskt är villiga att göra, så bidrar jag gärna med det jag kan. När vi räknat på det i efterhand tjänade vi mest procentuellt på att se över de stora ytorna och bara piffa till kök och badrum med inredning. I nominella tal tjänade vi mest när vi totalrenoverade. Och som med det mesta här i livet - väl utförda arbeten med ett närmast fanatiskt och perfektionistiskt åtagande som över tid effektiviserats lönar sig i längden.

2 gillningar

Saker jag gjorde som jag tycker fräschar upp mycket som man kan göra undan för undan utan att gå till banken.

• Färg
  • Byta innerdörrar
  • Byta strömställare och uttag (dra fram jord om du byter till jordade)
  • Golv och golvlister

Lite dyrare… I köket slängde jag ut den klassiska alu-bänken mot en svart bänkskiva från ikea med svart ho. Sålde spisen och satte in häll och ugn. Laminerad glasskiva istället för kakel. Gjorde grym skillnad i både utseende och funktion.

4 gillningar

Jo men precis, tanken har också slagit mig att framtida köpare kanske ändå vill göra om allt till sin egen stil och då är ju renoveringen lönlöst. Jag bryr mig inte så mycket om badrum, typ fixa duschdörrar för egen trivsel plus att det jag tycker det ser lite bättre ut. Sen skulle jag vilja byta köksluckor även fast dom är i fint skick (helt vanliga släta, vita med silvriga raka handtag), samt byta kakel på köksväggen, men det kanske är onödiga utgifter, vad vet jag… Bygga in lite mer förvaring i badrummet har jag också tänkt på. Annars bara småfix, måla om lite väggar och så.

Ahh, intressant!

Jag har över årens lopp pratat med många mäklare i Sthlm som varit samstämmiga. Ska du räkna hem en renovering på priset ska det vara en mycket billig sådan. Riva bort gamla murriga 70-talstapeter och måla (själv) i Stockholmsvitt? Jodå. Totalrenovera kök och badrum med “exklusiva materialval” mha dyra hantverkare? Absolut inte. Jag har gjort en hel del research över åren inför varje flytt och varje gång kommit fram till att prisskillnaderna mellan nyrenoverade och inte nyrenoverade är försumbara, så länge vi inte pratar rena rivningsobjekt. Renovera alltså bara för din egen trivsel, inte för någon förhoppning om att tjäna storkovan på framtida försäljning.

Detta gäller i Sthlm. Kan hända att det skiljer sig på lokala marknader annorstädes… Kanske är ett nyrenoverat objekt relativt sett mer attraktivt om man bor så att man måste kalla in hantverkare som tar betalt för att resa tio mil varje dag?

9 gillningar

I detta fall är det Sthlm, så det är ju väldigt bra att veta. Kanske inte värt då att byta bänkskiva till granit istället för trä, om man bortser från egen trivsel? Eluttag måste jordas dock, det lär inte bli en billig historia :sweat_smile:

Den bästa bänkskivan ur användningssynpunkt är vanliga laminatbänkskivor. Allt annat har olika nackdelar men ser förstås mer elegant ut.

1 gillning

Jag jordade mitt arbetsrum då jag insåg att jag sannolikt jobbar mycket hemma ända till pensionen. Alltfler arbetsgivare har ju insett att hemarbete är något som både arbetsgivaren och arbetstagaren tjänar på - att tvinga folk in på kontoren är enormt primitivt!

Jag ser många fördelar med jordning och hade gärna jordat hela bostaden om det inte kostade så ofantligt mycket. Hur är det med värdehöjning i samband med en jordning? Kan priset stiga när enstaka rum, eller hela bostaden, är jordad?

1 gillning

Nej, priset stiger ingenting kopplat till tekniska åtgärder oavsett vilka de är. Det enda som kan påverka priset är hur saker ser ut. Om badrummet eller köket Inger en viss ”känsla av magi” så bidrar det. Jag hade själv ett sådant badrum i en tidigare lägenhet. Allt var inte så perfekt där egentligen men det hade en tydlig wow-faktor.

2 gillningar

Det är ju ändå rätt lång tid. Då skulle jag satsa på att renovera för den egna trivselns skull och eventuellt för att göra den mer praktisk om det går. Vårt kök hade ursprungligen ingen plats för diskmaskin. Detta gjorde att vi ville renovera så snabbt som möjligt. Har nu haft diskmaskinen i 14 år. Köksrenoveringspengarna hade vid det här laget blivit en slant på börsen, men den emotionella avkastningen av att ha en diskmaskin och ett trivsamt kök slår börsen med hästlängder.

4 gillningar

Nåt som skulle dra ner priset för min del är om det krävs jobbiga renoveringar i närtid. Då tänker jag på stambyte, fönsterbyte, fasadrenovering eller andra bullrande åtgärder som riskerar att dra ner på livskvaliteten under en tid. Men såna åtgärder ligger ju mestadels på föreningens bord. Annars skulle det möjligen vara om badrummet är i väldigt dåligt skick.

Nya ytskikt betalar jag inte mer för. Framförallt eftersom det handlar så mycket om tycke och smak.

1 gillning

Det kan mycket väl löna sig att renovera kök om man genom att flytta på det får ett bättre kök och bättre planlösning. Det är inte ovanligt att sekelskifteslägenheter har kvar ett sånt där litet kök i ena änden av lägenheten. Gäller ju dock då att man räknar på detta vid inköp så att man inte betalar för mycket för lägenheten. Vi har själva gjort detta i nuvarande lägenhet och har fått upp värderingen mycket mer än renoveringskostnaden.

Till TS. Ingen stil håller helt genom alla trender, dvs det är i princip omöjligt att renovera så att det känns helt rätt 10+ år senare. Vet att detta pushar folk att sälja så att de kan hämta hem lite av investeringen. En i min förening försöker sälja en lägenhet just nu som var topprenoverad för kanske fem år sen i full hotellstil. Men de får inte sålt. Dels har marknaden ändrats så klart prismässigt och de ligger högt men dels också så har trenderna förskjutits och det mest trendiga idag ser lite annorlunda ut än då. Det går alltså fort nedåt om man riktar sig mot exklusiva trender.

1 gillning

Min åsikt:
Färg kan räknas hem och i viss mån andra billiga ytuppgraderingar (t ex ett snyggt och billigt laminatgolv om det som ligger är bortom räddning).

Min åsikt som hobbymusiker:
Jorda inget om du inte måste och jordning av delar av en bostad är ännu sämre. Ingen uppskattar jordbrum, fasknas och liknande (däremot ska det naturligtvis finnas jordfelsbrytare).

1 gillning

Som någon redan varit inne på så kan även större renoveringar bli lönsamma om det finns synergier. Tex att renovering av köket bidrar till en annan planlösning, extra rum eller något liknande.

1 gillning

Förvisso, men det kallar jag ombyggnation och inte renovering.

Och… välkommen till forumet! :smiley:

I andra trådar har det skrivits om hur man renoverar billigt och jag tror att det kan vara vettigt att överväga i sådana här fall. Två egna exempel är:

1. Köpa begagnade vitvaror. Under lång tid har många valt att renovera fullt fungerande kök. Vitvaror som är låt säga 5 år gamla har plockats bort för att ersättas av nya, ofta i samma serie. Man har alltså inte bytt ut saker som varit trasiga utan bara velat ha ett visst utseende på köket. Om man inte totalrenoverar utan gör mer begränsade insatser kan en begagnad varmluftsugn (till exempel) ge ett rejält lyft till liten kostnad.
  2. Köpa restpartier av golv. Många som renoverar köper in mer golv än de behöver och har sedan 4-5 paket över. Om man tycker att det är viktigt att ha samma golv i hela lägenheten så räcker förstås inte det men till sovrummet räcker det bra. Då får du alltså ett nytt och fräscht golv till kanske halva butikspriset. Det är också ett alternativ att köpa begagnade golv, alltså golv som varit utlagda men plockats bort. Då blir dock förlusterna mycket större. Istället för 5-10% förluster kan förlusterna bli 30% eller liknande. Allt beror på skillnaden i storlek och form mellan det rum där golvet legat tidigare och där du tänkt lägga det.

En annan grej som är billig att fixa är belysning. Att sätta in spotlights i köket som ger elegant belysning kan bidra rejält till att skapa en förändrad känsla.

Viktiga saker att kolla är vad man kan göra själv respektive vad som kräver hantverkare. I vissa fall är spisen fast monterad eller monterad med någon äldre standard. I sådana fall krävs hantverkare. I andra fall är monteringen gjord med samma koppling som den nya spisen har. Då är det bara att plugga in den. Just spisar är en riktig djungel.

3 gillningar