Renovering som lönar sig

Belysning är ett tips. Du kan ofta få gratis konsultation av en ljus- expert om du köper deras prylar. XCEN i Småland rekommenderar jag. Taklister med indirekt belysning, bra lampor, bra köksbelysning etc är hobbyprojekt utan större kostnader men med stort mervärde.

Granitskiva går att ordna billigt om du är beredd att leta. Stänkskydd är billigt och syns mycket. Solskydd, tex fönsterfilm gör mycket sommartid och kostar inte nämnvärt.

Badrummet går att fixa hyfsat bra och billigt (om värdet är lägre är det bättre att göra mindre investeringar) om du planerar mtrl och letar efter hantverkarkontakter och hjälper till tex med rivning och handräckning. Du kan tex köra Fibo Trespo på väggarna för låg budget. Badrumsmöbler går att hitta billigt också.

Mitt tips är att ta en sak i taget och sen utvärdera. Börja enkelt och lär dig successivt.

Min tro är att alla små åtgärder ökar både värdet och trivseln vilket syns direkt för en köpare i framtiden.

3 gillningar

Har du erfarenhet av det här med rådgivning angående ljus? Hur går man praktiskt tillväga? Kopplar man upp dem via telefonen och “visar runt” hemma eller hur funkar det?

Jag tror det enklaste är att ringa och fråga dem om råd först med lite ideer som man har. En planlösning och tex ett zoom-möte är väl en bra början.

Trappbelysning är en sak som jag tittat på. Låg investering men stort mervärde tycker jag.

Jag har mest gjort indirekt belysning till pergola och utekök men är på G med ny köksbelysning etc och funderar på tex Egloo-lampor och fjärrkontroll/smart styrning med möjlighet till dimring och olika färgton i samma lampa. Just det där med belysningsstyrning är en djungel för en amatör känns det som.

Har en ide om att ett eventuellt nästa hus skall byggas rätt från början med noggrann planering av bygget och förbättringar av den sk standard som finns idag genom att använda bra lösningar och leta bra underleverantörer. Lite extra pengar på ventilation, värme, belysning, solskydd, ljuddämpning, trappa, kök, inredning etc kan göra underverk om man anstränger sig lite. I totalen är det inte så mycket men du har stor nytta av det i vardagen och många fler intressenter om du behöver sälja.

Dessutom tycker vissa av oss att det är roligt att förbättra bostaden​:zap::slightly_smiling_face:.

1 gillning

Jag har sonderat lite med mäklare då och då, om renovering kan löna sig. Och har alltid fått svaret nej. Någon har menat att man kan gå runt om det är professionellt gjort och i enlighet med senaste mode. Och då har nog tanken varit att man gör de nära inpå försäljningen så att kostnaderna är avdragsgilla.

Det finns ju mode i hur en bostad skall vara. Och du ger ju själv uttryck för det.
Men sannolikheten i att du skall pricka in det som är mode om 10 år är väl ganska liten.

Dvs en köpare kommer sucka över hur det ser ut där du renoverat och tänka att detta sunk måste fixas till.

Så jag skulle väl sälla mig till de som menar att du kan renovera det du trivs med. Och räkna med att du inte får tillbaka kostnaderna.

3 gillningar

Vi fick rådet av mäklaren att inte renovera/byta ut något inför försäljning av vår fyra i höstas. Det enda vi fick rekommendation att göra var att byta ut om något faktiskt var trasigt och att städa allt skinande rent inför visning, inklusive allmänna utrymmen i föreningen.
Vi har målat och bytt en del under åren men det gjorde vi för vår egen trivsel, inte för att kunna sälja med vinst.

3 gillningar

Jag tror också att det måste till något speciellt. Typ att du gör allt arbete själv (och inte räknar arbetstiden) eller liknande för att renovering ska löna sig ekonomiskt. Vissa tycker nog det är skönt att slippa renovera själva, och därför att det blir mer lättsålt. Men tror inte man får mer betalt än vad renoveringen kostat.

2 gillningar

Kanske detta ej stömmer men jag tönker att det är viktigt att veta vad framtida köpare i området kan tänka sig betala extra för.

Jag köpte själv min brf lgh i en förort till stockholm där en stor del som bor i byggnaden har helt vanliga jobb samt en del studenter/pensionärer.

Här kanske man ej får pengarna tillbaks om man kastar in någon superdyrt märke på köksutrustningen då folk här kanske könner att det är ett “överflöd” då kanske standard ikea prylar är ett bättre val rent ekonimskt.

Har man dock en lägemhet inne i östermalm så kan jag tänka mig att kunderna förväntar sig en viss lyxig standard på köksutrustning etc och kan betala för det.

2 gillningar

En viktig fråga mer allmänt är att renovering av äldre lägenheter ofta kostar betydligt mer än i nyare lägenheter. I en nyare lägenhet har det mesta standardmått och du kan köpa färdiga prylar på Bauhaus och bara sätta in (om du vill). I en äldre lägenhet är måtten udda och man behöver ofta välja dyrare köksmärken och mer specifika stilar för att det ska passa in. Ska det löna sig att renovera mer allmänt är det alltså mycket enklare med en “standardlägenhet” än en lägenhet där det krävs mer anpassning för att få till modern standard.

4 gillningar

Har du trägolv i lägenheten är en golvslipning värd pengarna. 150-250 kr/kvm efter ROT.
Bättre för både plånboken och miljön än att riva ut och lägga nya golv.

Du skrev att köksluckorna är i bra skick, kolla med en målerifirma vad de skulle ta för sprutmålning av luckorna.
Vi fick ett par slitna Lilla Åland pinnstolar, lämnade dem till målare som sprutmålade dem för 800kr/styck, blev som nya :nerd_face:

Byta kakel ovanför diskbänken gör också väldigt mycket (eller sätta tapet och glasskiva framför).

3 gillningar

Kan berätta en verklig historia. En BRF bygger om ett vindsutrymme till lägenhet. Den blir propert utrustad. Köpare är en äldre person som inte bor där så länge då denne är sjuklig och i behov av en fungerande hiss. Och hissen var ofta trasig.
Nya köpare är ett yngre par. → in med hantverkare som gör om. Detta alltså efter mindre än ett år från färdigställande.

Det var ju inte top notch. Alltså måste det göras om så att dom kan ta hem folk.
Finns naturligtvis folk som bara flyttar in och bor också. Men det är svårt att renovera och få betalt även i Centrala Stockholm.
Det yngre paret här renoverade knappast för att få sig en vinst när dom säljer. Utan för att ha en i deras umgänge anständig bostad.

2 gillningar

Håller absolut med om att det inte är lönsamt att köra en “standard” köksrenovering för 300 ksek via en känd köksfirma. Det finns bättre, billigare alternativ som tex bättre belysning, måla om, bättre ljudisolering och bygga kök själv.

Skulle jag bott i lgh hade jag investerat i akustikfönster om möjligt. Kostar inte mycket heller.

1 gillning