Renovering för värdehöjning

Jag har just köpt en lägenhet (Stockholm, byggår 1929) som ”behöver” renoveras. Jag vill göra det så att jag får så mycket värdeökning som möjligt. Tips på vad som uppskattas på marknaden?

• sätta upp vägg mot köket och byta plats på sovrum & vardagsrum?
  • idé att lägga tid på bredare golvsocklar eller bara köra befintligt?
  • något annat som är ett måste…?

Man brukar säga att färg och möjligen golv är nåt man får igen, så i ditt fall möjligen golvlister för det ser ju fräscht ut. Ändrad planlösning kostar oftast mer än det smakar.

3 gillningar

Jag hade inte velat stå i ett kök utan fönster eller dagsljus. Tror att det är många som tänker köket som en central plats i hemmet där man vill kunna umgås.

5 gillningar

Håller med helt! Nu för tiden finns det folk som tror de är smarta och bygger kök i hallen eller sätter upp en vägg någonstans och får ett ”rum” utan fönster. Värdelöst!

1 gillning

Jag såg lite statistik på det här för några år sedan. Enligt den så gav inga renoveringar en värdeökning som var högre än renoveringskostnaden, utom en renovering av badrummet. Men det var nog för att deras badrum var gamla, ditt ser ju ut att vara i gott skick.

2 gillningar

Om bilderna föreställer lägenheten så förstår jag faktiskt inte vad som kan tänkas behöva renoveras. Kaklet i köket kanske inte är i allas smak, men det ser ju fräscht ut iaf. Färgen på väggarna är väl trist men det är väl typiskt Stockholm?

Golvsocklarna är väl för övrigt tidstypiska, och matchar det jättefina golvet bra. Skulle inte byta dem.

8 gillningar

Det viktigaste är att du behåller tidstypiska delar som originalträgolv, originalträdörrar, originallister. Renovera varsamt och förstör inte karaktären från 1929.

7 gillningar

Möjligen byta skåpsluckor och byta det bordet mot en köksö eller ett riktigt bord. Annars ser det bra ut.

Jag tittar nu igen, på större skärm… jag hade inte bytt något annat än om jag själv tyckt t ex accentkaklet var fult. Det är snyggare än kakelvalet i mitt kök från 90-talet, så allt beror ju på vad man jämför med. :smiley:

Nä för egen del duger det bra. Men jag vill höja värdet så mkt som möjligt för så liten peng som möjligt och det där köket är inte riktigt Stockholmsstandard…

Svårt att se på bilderna där men jag hade nog inte bytt plats eller byggt väggar. Är väl najs att ha öppen mellan kök å vardagsrum ? Så det är ju en tydlig underhållnings yta och en tydlig privat del…

För att skapa ännu mer avskärmning skulle man kunna täcka dörren där mellan vardagsrum och sovrum med bokhylla på varje sida för extra/praktisk förvaring

3 gillningar

Det finns i princip ingen renovering du kan göra som kommer ge mer pengar tillbaka än du lägger på den. Det enda vore badrum, som någon tidigare var inne på, men eftersom det är fräscht nu så skulle även det vara pengar i sjön.

3 gillningar

Jag har sett nog med Stockholmslägenheter för att veta att den där definitivt håller måttet. 1929 säger du. Vasastan eller Södermalm typ? Surfar man runt på hemnet ser tvåor oftast ut ungefär sådär så jag vet inte vad du egentligen menar med Stockholmsstandard.

/skrivet från en tvåa på Söder, byggd i samma veva

Håller med konsensus i tråden. I princip ingen renovering i en lägenhet kommer betala sig ekonomiskt, särskilt inte med någon slags säkerhet. Kanske om du gör jobbet själv och inte räknar din arbetstid i kalkylen.

2 gillningar

Det beror helt på vad du gav för den i förhållande till marknadspris. Om du vill optimera värdet så är en bättre idé att försöka få föreningen att satsa på balkonger.

Sen kan jag hålla med om att köket inte ser så samtida ut. Däremot ser det välplanerat ut. Jag hade satsat på en ommålning och byte av kakel, inget annat. Badrummet hade jag låtit vara. Vita väggar är inte heller så samtida, det kan man också fundera på. Ett tips är att gå in på de finare kökstillverkarnas sidor och hitta inspiration på bra kombinationer mellan kakel, luckfärg, väggfärg och handtag. Kvänum är ett säkert kort imo.

1 gillning

Såg en gång en lägenhet där man satt in ett större fönster i väggen man satt upp mot köksdelen. Med en gardin man kunde släppa ner. Det andra rummet var ett sovrum för barnet. Med fönstret i den nya väggen kom ljus in på dagen. På kvällen kunde man stänga till då det ändå var mörkt ute. Och barnet kunde väl stänga till för att lite privatliv.

Om du promt skulle vilja göra om köket eller renovera där så hade jag nog funderat på något sånt här:

Trycker upp köket och har diskhon osv vid fönstret så man har en trevlig utsikt vid diskningen. blir öppet att komma in i rummet.

Kanske nått litet mat bord som är runt eller så och lite häng med soffa i hörnet där köket var.

Istället för bokhyllan där så kanske man har sin multimedia vägg där dörröppningen var tidigare.

Köket är då lite “industriellt” men modernt. :wink:

Det där ger max noll kronor i värdeökning. Det lär inte finnas några stammar borta vid fönstret. I bästa fall går det att ta upp golvet och lägga rör där. Plus att du måste ta hand om befintliga köksstammar och fixa snyggt golv där.
Påminner om mäklarnas förslag till ”alternativ planlösning”!

5 gillningar

fan nu är jag balls deep i inredningsdesign…

… shiiet

1 gillning

HAde jag gjort ngt hade jag flyttat mellanväggen så vardagsrummet hade blivit större på sovrummets bekostnad men det beror lite på hur det egentligen är. Sovrum 9-10kvm räcker.

Men det är nog inget du får igen pengar för.