Sälja BRF och renovera

Hej,
Första inlägget om bostad för mig :slight_smile:

Jag har idag en liten tvåa i Stockholm som har behov av renovering, det var något jag var medveten om när jag köpte den, men eftersom jag är egenföretagare har jag varit lite feg, samt att jag i perioder jobbat hemma.

Nu är jag sugen på att köpa något större, och funderar på om det ens är värt att överväga att köpa något nytt först för att få tid till att renovera. Jag tycker jag bott här för länge och det är dags att få lite miljöombyte även om jag trivs.

Har runt 500k I lån på min lägenhet, marknadsvärdet är i runda slängar runt 2 MSEK (Detta efter renovering) Fungerar på att köpa något runt 4-5 MSEK. Jag räknar med minst 250-300k i renovering. (Badrum, kök, vardagsrum, hall) - en del kan jag göra själv men har inte riktigt tid.

Jag kommer behöva ta ett privatlån för kontantinsatsen, lite oklart ännu hur jag kommer resonera (jag kan frigöra kontantinsatsen för ovan genom att sälja lite aktier men de älsklingarna vill jag ju inte göra mig av med)

Min fråga är hur ni tror banken ställer sig till att ta ett privatlån med nuvarande bostad som säkerhet för att kunna göra renoveringen? Man vet ju aldrig med renoveringar, blir förmodligen dyrare, tar längre tid än planerat, jobbiga hantverkare mm.

Jag kan absolut göra renoveringen först, jag resonerar bara här lite högt och brett.

1 gillning

Jag kan bara berätta hur jag gjorde när jag sålde min bostadsrätt för att köpa en nyproducerad.

Gjorde bara en “återställningsrenovering” dvs målade om rummen och köket men bytte inget i köket eller badrum. Skälet var att det inte skulle löna sig enligt mäklaren men det är viktigt att det ser fräscht ut ( och är det ). Badrummet var kaklat så att en ordentlig tvätt ( även av tak ), som städbolaget gjorde, räckte mer än väl till. Bytte golv i ett rum som var skadat.

Att jobba med badrum och kök skulle enigt mäklaren inte löna sig då det kostar pengar som man inte får tillbaka. Köket som var lite gammaldags och som jag själv hade velat byta var den slutliga köparen väldigt förtjust i.

Alla jobb köptes in men projektleddes av mig och allt funkade klockrent och blev klart i tid.

5 gillningar

Tycker inte att det är så vettigt att renovera för att sälja. Har man inte drivkraften att fixa sitt eget hem utan bara för att sälja är risken att man snålar och att resultatet inte blir så stilsäkert. Dessutom tappar man kunder som vill sätta sin egen prägel. Kolla med en mäklare om du verkligen får igen pengarna i dagsläget.

Något man ska vara medveten om är att köks- och badrumsföretag inte är något stöd i det estetiska, de ritar exakt det du säger, även de dyrare märkena. De hjälper bara till utifrån basreglerna, tex avstånd mellan diskho och spis och sånt.

2 gillningar

Som många nämnt gör inte omfattande renovering i kök o badrum. Lär kosta mer än du räknat med dessutom.

Sålde min brf som jag bott i 7 år för några år sedan. Var också lite slitet o äldre. Jag gjorde följande för att jag läst på vad som höjer värdet mest.

1. Bytte golv där det var tråkigt/skadat. Blev hall, kök och vardagsrum. Samma golv genomgående, ett snyggt laminatgolv av lite dyrare sort. (Hade tidigare plastgolv samt trasigt laminatgolv)

2. Målade alla rum och tog bort struktur tapet i hall då den var trasig där. (Från när hunden var valp o åt på tapeten där.)

3. Bytte alla trasiga golvlister och målade alla befintliga vi behöll.

4. Bytte badrumskommod.

5. Såg till att allt var helt, fräscht och välstädat till visning. (Flyttade in hos släktingar under månaden vi sålde. Eller ja typ 15 dagar.)

Så lite färg räcker långt. Om golvet är dåligt slipa om om du har parkettgolv annars lägg ett snyggt laminatgolv på. Fixa allt som är trasigt och måla listerna när du ändå tar loss dem för att lägga golvet.

2 gillningar

Som ovan. Gör det som ger mest pang för pengarna. Nytt badrum är nog svårt att räkna hem men kanske byta luckor i kök och bättre beg vitvaror.

Tack för alla tips om renoveringar, var egentligen mest det ekomiska dilemmat jag önskade feedback på men allt tas tacksamt emot :+1:

Jag har inga planer på att göra någon som helst lyxrenovering då jag absolut inte tror det ökar värdet på lägenheten, kanske ökar antalet intressenter som vill titta men det hjälper ju inte direkt mig.

Nu har jag bott i lägenheten i en herrans massa år, badrummet är nog runt 25 år gammalt, fult badkar, inte förberett för tvättmaskin, köket har ingen diskmaskin, IKEA kök som är 20+ gammalt. Helt idiotisk planlösning

Jag skulle vilja sätta innertak med spotlights i de flesta rum, har högt till tak. Absolut lägga klinkers i hallen och parketten i vardagsrummet slips och oljas. Alla väggar har neutral färg så planerar inte några större insatser där
.
Badrummet behöver ny klinkers, skulle vilja klinka golvet och förbereda för tvättmaskin, ordna ström för badrumsfläkt.

Har gasspis och skulle vilja byta till häll för separat ugn. Kyl/Frys är 30+ år och faller sönder. Vill täppa till en dörr och ha en arbetsyta istället.

Inga lyxsaker alls, och kanske inte kostar det jag uppskattade, men bättre att ta i lite extra än att få höja budget och eventuella lån…

Kort svar… Pimpa med vitt… Första lagret med spärrfärg om de är någon dålig lukt.

Att din potentiella köpare älskar just ditt nya kök är obefintligt.

Släng ut det och gör fint för dusch. Badrummet ser större ut för potentiella köpare.