Sälja fondandelar för renovering?

Hej allihopa!

Skulle behöva lite kloka råd från er kring ett bostadsköp och renovering. Vi kommer få loss 3 mkr från en bostadsförsäljning som vi kan gå in med i nedan bostadsköp, men vi vill kunna renovera för 500-600tkr också innan inflyttning.

Bostadsköp: 5,4 mkr
Beviljat lån: 2,55 mkr
Kontantinsats: 2,85 mkr

Nu till problemet,
Banken vägrar låna ut mer till oss av anledningen att jag inte har tillsvidareanställning som anställningsform. Vi vill inte ha en belåningsgrad på över 50% då vi blir tvungna att amortera och jag är rädd att kalkylen inte håller då.

Om vi lägger 2,85 mkr i kontantinsats, vilket vi då blir tvungna att göra eftersom vi inte kan få högre lån, har vi 150 tkr att röra oss med till renovering, vilket vi inte kommer långt på.
Det saknas alltså ca 350-450 tkr till renovering.

Der är ju skyhög ränta på privatlån, så det känns inte som ett alternativ.

Mitt innehav (1.1 mkr i indexfonder) har ökat 20% sedan köp för ett år sedan, så avkastningen är ju långt över förväntan hittills och den kommer sannolikt minska i värde snart om man ska utgå ifrån historisk avkastning.

Vad har vi för alternativ att lösa renoveringsdelen?

Är det en bra idé att sälja av lite fondandelar för att finansiera renoveringen?
Finns det andra sätt att komma runt detta?

Tacksam för hjälp!

Jag skulle sälja av fonderna.
Lån med bostaden som säkerhet är typ oftast bättre än att sälja av fonderna om man kan klara en rejäl dipp i värdet en rejäl period.
(-50% och 6 år att återhämta dippen har hänt 2 ggr på 25 år nu).
Om Privatlån är altenrativet har det rimligen sämre ränta som du säger och jag skulle sälja av för att betala renoveringen.

Tack för råd!
Man kan ju aldrig förutspå marknaden men det känns orimligt på något sätt att fonderna skulle fortsätta gå stadigt uppåt ännu mer under en lång tid framöver. Känns som att jag har nått toppen nu och kan förvänta mig en nedgång snart (bara spekulation dock), så om jag ska sälja av en del så känns det rimligt att göra det nu.

Jag råder alla som frågar att inte tajma marknaden och att köpa breda billiga indexfonder men för en viss andel av sparandet jag brukar trixa med har jag bytt bort en hel del Indexfonder med 70+% USA och köpt lite mer Sverige och europaindex och satt klart större andel på sparkontot. Får också en känsla av justering neråt kan vara på gång . Ibland har man rätt… Kan inte säga att det har lönat sig i genomsnitt dock. Men mer spännande är det helt klart… :neutral_face:

1 gillning

Du ska i vilket fall som helst inte ta blancolån för att slippa amorteringskrav. Det är mycket bättre att svälja amorteringen en period (som ju är sparande till dig själv) än att stå med höga räntor (som går ner i bankens fickor).

3 gillningar

Börja med att renovera det viktigaste för de 150. Ni tjänar ju mer pengar under tiden. Eventuellt nysparande kan ju gå till renovering. Spara det minst viktiga och tjäna ihop till det istället. Går inte detta så sälj fonder.

1 gillning

Jo det skulle vara ett alternativ men problemet är att ungefär 250-300k kommer gå till badrumsrenovering (göra ett badrum till två) vilket vi behöver ha klart innan vi flyttar in. Resterande kan vi absolut jobba ihop men det kommer ta lång tid och vi vill kunna njuta av vårt nya hem istället för att vänta flera år på att kunna fixa till alla skavanker :blush:

Dåså, kräng iväg fonderna. :grinning::+1:

3 gillningar

säljfonderna. Det blev ju skitbra att fonderna gick upp 20%. Det kunde ha varit tvärtom =P.

Finns det någon del av renoveringen som kan vänta något år?

Ja verkligen, så bra tajming är det trots att det inte var planerat att röra det fram till pensionen!

Ja och nej. Det enda som kan vänta är att måla väggar och tak, men som just nu är täckta av djungel-mönstrade tapeter och turkosmålade tak och element. Vill gärna åtgärda det vid inflyttning för min mentala hälsas skull :sweat_smile:

1 gillning

Vad är det för renoveringar vi pratar om utöver badrum, väggar och tak?

Menar du att tak + badrum inte kan kosta 500k+?

Helt rätt, att måla innertak och väggar går inte på 200k om du gör det själv.

Jag har läst tråden men ser inte var TS skriver att han ska göra renoveringen själv, eller var det framgår att målningen kostar 200k. Min fråga var om du menade att taket + badrummet inte kunde kosta så mycket som 500k att fixa, men det läste du nog inte.

Nu tror jag att det har blivit ett missförstånd. TS skriver att de beräknar behöva renovera för mellan 500-600 tkr. Badrumsrenoveringen beräknas gå på 250-300k och som svar på frågan om vad som kan vänta nämns att måla väggar och innertak, samtidigt som jag märker på svaret att de gärna vill få gjort detta ändå, även om det inte är livsviktigt. Att måla väggar och innertak kostar inte mellanskillnaden, om det inte skulle vara ett särskilt stort hus eller om det är en särskilt dyr firma. Tillkommer större spacklings/lagningsarbeten är det en annan sak. Den typen av renoveringar tror jag ändå att de flesta väljer att göra själva. Min fråga, av ren nyfikenhet, var riktad mot vad det är för andra typer renoveringar som behöver göras. Som svar på din fråga ser jag inte att målning av innertaken och badrummet givet den beräkning TS har gett kan kosta 500k. Vad tycker du?

1 gillning

Byta golv, trapprenovering, slipa bort färg och betsa trappräcken och takbjälkar, snickra ihop nytt trappräcke (är en minitrappa upp till en läshörna på övervåningen där trappräcket behöver bytas ut) bänkskiva och nytt kakel i kök! Vi vill göra om ett badrum till två, så där drar det iväg en del.

Vi kan tyvärr inte göra mycket själva pga tidsbrist och jag har opererats nyligen så måste ta det lugnt i månader…