Renovering - hur lösa finansieringen?

God fortsättning på er,

Jag och min sambo har rätt nyligen köpt ett hus där vi nu tvingas till en renovering av badrummet.

Vi har idag en ekonomi där vi delar på de återkommande kostnaderna och inköpen.
Vi har också valt att ha egna sparanden och att det är upp till var och en att ta ansvar för den biten.
Belåningsgraden ligger på ca 74% men vi vill helst undvika med att höja belåningsgraden eller nyttja ett lån då det är det absolut sista utvägen .

Nu till det knepiga, min sambo har inte något större kapital att kliva in med. Vi är rätt olika för hur vi agerar när lönen trillar in på kontot :sweat_smile::money_with_wings:
Jag kan betala badrummet kontant men känner att, 200k+ vill jag inte bjuda på när vi har varit överens om en sådan här lösning i närmare 10 år.

Ska jag ens behöva känna mig sniken/snål om jag i det här fallet skulle begära att jag ska ha hälften av renoveringen betald på ett eller annat sätt efter överenskommelse?

Hur skulle ni har agerat och tänkt i en sådan här situation?

Gott nytt år på er :fireworks:

Mitt enda råd är att ni två diskuterar i genom detta och kommer fram till en bra och gemensam lösning på ert gemensamma problem.
Lycka till :crossed_fingers:t2:

5 gillningar

Höj belåningsgraden. Det är det bästa lånet ni kan få tag i. Dela lånet i två.

Verkligen inte. Jag tycker det är väldigt vuxet och modigt av dig!

Det samma!

3 gillningar

Håller med, det här behöver ju bli något slags “wake up-call” för din sambo - äger man ett hus kan oväntade utgifter dyka upp.

Det mest ansvarsfulla torde vara att låna upp hälften var på huset för renoveringen, och diskutera er fram till hur ni (gemensamt och rättvist) ska kunna undvika det nästa gång.

Eller vet vi inte sambons situation eller vad som föregick husköpet. En ska vara försiktig med att dömma.

Jag röstar på @AC72 förslag!

Sorry, jag tolkade

som att sambon hellre spenderar än sparar och att en buffert för oväntade kostnader saknas. Men det var inte min mening att tala illa om någon, ber om ursäkt om det tolkades så.

Det är lugnt!
(Så tolkade jag det oxå)

Men den vettiga frågan borde väl vara hur de tillsammans kunde köpa ett hus utan att ha en buffert för oväntade utgifter…

(Sen kan en ju säkert oxå diskutera vad som är ”oväntade utgifter” om en strax efter husköp ”måste” renovera ett badrum. Men är OT, eller saknas ivarjefall info om för oss)

Jag ville mer trycka på att lösningen måste göras gemensamt.

Höj lånet för att täcka renoveringen.
Därefter bör ni bygga upp en gemensam husbuffert som täcker oförutsedda utgifter.

3 gillningar

Ni bör låna upp halva renoveringen var, imo.

Ni bör verkligen fundera på att avsätta extra varje månad som hamnar i ett renoveringskonto för huset. Det underlättar små och stora inköp men främst så tvingar det er båda att avvara för framtida underhåll som alltid kommer. Sätter ni in lika mycket så är det enkel matematik.

Har inga råd att ge för finansieringen, det är något ni får komma överens om själva, alltså om du vill betala eller om ni ska höja belåningsgraden.
Annars kan ni kanske sälja en bil, det gjorde vi. Bytte bilen mot ett badrum.

Renoverade ni i år och kan säga att ta en offert från många firmor. Det är halvt omöjligt att jämföra men det ger en en kännsla för vilken firma ni vill välja. Kommer de inte ens i tid för att komma o kolla på objektet kanske de inte är aktuella.

Köp material så som badkar, kakel, duschvägg, kommod och tvättställ etc SJÄLV. Byggaren tar överbetalt. Våran byggare erkännde själva att även fast de har någon form av kontrakt med vissa leverantörer så kan de inte konkurrera med exempelvis bygghemma.se.

Överväg en firma som accepterar att fuktsensorer bakom tätskiktet installeras. Många firmor vill inte det då de kan råka ut för vissa garantiärenden…
Alltså fuktsensorer som Anticimex eller andra firmor kan trådlöst läsa av. Våran byggare gav oss 5 år extra garanti när man installerade dem. Men som sagt vissa firmor vill inte eller erbjuder inte det. Det visar på dålig karraktär av byggaren. Avböj.

Tänk på höjden vid installation av blandare om ni ska ha takdusch. Har ni badkar eller duschbadkar som vi så blev det lurigt. Slutade med att vi skippade takduschen pga takhöjden.

Mät själv och lita inte alltid på byggaren, du är beställaren och du har vissa krav på dig själv.

Budgetera 10-20k mer än vad ni har beräknat att det kommer kosta. Vi upptäckte en vattenskada vid renoveringen, i taket… det hade helt enkelt regnat in och det syntes inte förens man började riva. Nu var det en väldigt liten läcka och de bjöd i princip på att riva lite blöt spånskiva och isolering, men de är ju ingen takfirma så vi behövde ringa en annan firma för att fixa läckan med lite plåtarbete.

All in all blev totalkostnaden för en renovdring av 5,5 kvm badrum med badkar och 60x60 kakel 196 000kr. Bara kaklet kostade totalt nästan 45 000 kr inklusive tillägg för stora plattor. Så vill ni spara på krutet så är ju våtrumsmatta klart billigare.

Ha det kul på nyår!