Vårt badrum behöver renoveras och kostnaden beräknas till cirka 250 000 kronor. Husets värde är ca 6 miljoner kr och vi har 2,1 miljoner i lån.
Vi har ca 150 000 kr kontant på ett bankkonto avsedda för oväntade händelser. Är det smartast att använda dessa samt sälja av ISK för resten - eller är det smartare att låna hela alt del av beloppet…?
Vi har rörliga räntor och goda marginaler. Tack på förhand för råd.
Jag tänker att en badrumsrenovering är en planerad utgift, som höjer husets värde. Det kan vara rimligt att låna till den, eller möjligen sälja av ISK om det ligger på plus.
Potten för oväntade utgifter skulle jag ha kvar för att kunna hantera mer akuta kriser - typ om värmepannan pajar eller om ni hittar en fuktskada eller nåt. Det skulle kännas otryggt att använda upp hela bufferten.
But that’s me. Andra kan säkert ha andra åsikter. (Nån av banktjänstmännen här inne som vill ge nåt råd kanske?)
Är renoveringen akut? Annars hade jag väntat och sparat 1år, det som sedan fattas hade jag tagit på bolånet (då har förhoppningsvis räntan gått ner lite också)
Ja, jag är ju uppenbarligen lite sökande efter det rätta svaret här men så här funderar jag Det blir ju en månatlig kostnad för att höja lånet i och med räntan. Genom att ta av kontantbufferten håller vi nere den totala lånesumman. ISK känns dumt att sälja, då realiserar vi förluster från det gångna året och mister samtidigt möjligheten att vara med på uppgång, så i så fall att komplettera bufferten med ett lån. Typ så…?
Med så läga lån hade jag lånat allt. 250 tsek är iofs mkt för ett badrum, lätt att lura sig själv att ta onödigt dyrt när man lånar. Speciellt när man har råd, som ni.
Edit: om ni redan har pantbrev är det en no-brainer. Låna på rörligt, amortera sen om det känns fel med lånet.
Håller med @Kronkalle till fullo. Låna rubbet och låt buffert(hur har ni de pengarna placerade?) och isk vara.
För så länge pengarna på isk genererar större avkastning än räntekostnadsökningen är det en plusaffär.
Sen låter 250kkr lite i överkant enligt mig, iofs är jag ganska försiktig med pengarna. Har hittills inte haft en hantverkare på besök i huset på de 5 år jag bott här.
Då har jag bytt tak, dränerat källaren samt tilläggsisolerat delar av huset utöver småprojekt.
Jag hade inte rört det kontot för den renoveringen heller. Jag hade lånat.
Angående kostnaden: sett till vad det kostar i Göteborg nästan billigt. Men det beror ju på vad du valt för material. En vän gör sitt lilla badrum på max 9 kvm för 360 000 efter rot (430 000 innan). Då har de tagit ganska dyra grejer, men bara arbetskostnaden var 202 000 kr.
För vårt eget ena lilla badrum på 5 kvm skulle kostnaden blivit 235 000 innan rot, varav arbetskostnad 175 000 kr. Då skulle vi inte ha något speciellt. Man kan säkert hitta billigare, göra själv etc, men det är några exempel på offerter de senaste två åren.
@Flurp 9 kvm är ju ett jättestort badrum, det motsvarar ju ett sovrum! 2-3 kvm är vad jag skulle kalla litet. (Har bott i flera 50-talslägenheter där det varit dusch, toa och handfat på den ytan.) Mitt nuvarande är nära 4 kvm och det känns lyxigt.