Ska försöka hålla mig kort med risk att misslyckas😄
Okt-23 köpte vi hus i en liten by utanför en mindre ort. Värderingen var 1,5miljoner och vi gav 1,8. Belånade 85%. Vi hade inte tänkt köpa hus då utan var nöjda med att vänta lite till. Dock var detta ett hus vi flera gånger gått förbi och tänkt ”här vill vi bo”. Huset hann inte ut på marknaden, då hade vi aldrig kunnat matcha budgivning då området är attraktivt, så vi slängde in det vi hade och säljaren godtog erbjudandet! Vi har alltså köpt vårt drömställe! Sålde senare lägenheten och fick där buffertpengar. So far so good.
Nu ska vi börja renovera smått. Ingen renovering är akut utan endast för att det är gammalt och vi vill få det funktionellt för vår familj. I dagsläget har vi inte renoveringspengar sparat utan endast bufferten och den kommer vi inte ta ifrån. Vi diskuterar här hemma hur vi ska göra.
Alternativ 1: Låna. Betala av billånet med en del av privatlånet och använda resterande pengar för att renovera pö om pö och endast ha ett större privatlån.
Betala av privatlånet på 2-3 år med högre månadskostnad.
Alternativt 2: Låna. Använd till renovering endast men då ha billån och privatlån.
Alternativ 3: Låna mer än vi tänkt, lång avbetalningsplan och inom sin tid värdera om huset och hoppas kunna baka in det i bolånet.
Alternativ 4: Låna ej. Spara till renovering och bo som det är och renovera om flera år.
För övrigt så är vi noga med budget. Har räknat på om en blir arbetslös, sjuk, föräldraledighet och om vi då klarar lånet. Vi har också räknat på att vi kan spara varje månad för pension, renovering längre fram etc. Vi är ekonomiska och ser lånet som en investering i huset och i oss! Anledning till att jag vänder mig hit är för att både jag och min sambo inte är förtjusta i mer lån än nödvändigt och vill ha vridit och vänt på allt så att vi förhoppningsvis fattar rätt beslut.
Vi är väl i en liknande situation med renoveringar inom några år (tak, ett badrum och hall), vi planerar att göra det när vi var minst 50% av insatsen själva. Nu ligger vi på ca 70% belåning.
Om ni inte har bråttom så vänta, framförallt hade jag arbetar bort alla billån och dyra krediter först.
Lycka till!
Det är ju i slutändan ett ytterst personligt beslut. Själv är jag inte heller särskilt förtjust i lån. Gillar inte ens att ligga på minus med flextimmarna på jobbet
Jag tänker att om huset är acceptabelt, att då betala av bilen så snabbt som möjligt och sedan spara aggressivt. Varje krona till oss, inget “läckage” till banken. Sedan renovera pö om pö och njuta av större ekonomisk flexibilitet.
Jag tycker att det är rimligt att låna till renoveringar som kan ge en bättre värdering av huset ex. tak, fönster, dränering, badrum, kök etc. Kan vara bra att rådfråga en mäklare vilka insatser som lyfter värdet så att ni skulle kunna utöka bolånet.
Övriga renoveringar som ni vill göra borde ni spara ihop till.
Jag har renoverat en hel del i olika omgångar, särskilt under pandemin. Eftersom det ändå inte gick att hyra ut huset till turister då verkade det smart att använda ”bortatiden” till något annat värdeskapande. Jag har inte lånat något utan tagit allt av besparingar. Jag har lagt en del tid på ekonomiskt smarta lösningar, typ att köpa byggmaterial begagnat och liknande.
Finns en viss fälla med att höja lånen och renovera i takt med värdeökning. När ni sedan säljer har ni nödvändigtvis inte pengar till vinstskatten. Är det omfattande ombyggnation behöver ni själva ha koll på detta då banken inte har parametern med i bolånkalkylen.
Jag hade inte lånat!
Om ni lånar och får mindre marginaler och något händer typ att ni blir av med jobb mm. då är det inte kul. Bättre att spara, leva sparsamt, avstår resor och sedan planera inför en större renovering och betala med egna pengar.
Ett tips är att räkna på vad ni tjänar tillsammans efter skatt per år. Det blir nog rätt mycket pengar. Kolla sen vad ni lägger pengar på ex. billån som ni bör betala av så snabbt ni kan.
Mindre fasta utgifter ger er större frihet.
Renovera sedan smart och tänk långsiktigt.
Jag är klar med allt sånt där och har bara det här året kvar till huset är betalt. Vi har nu väldigt låga el och värmekostnader och övriga fast utgifter. Det blir lixom aldrig något problem när villaförsäkringen ska betalas och man har glömt att försäkringen på ena hunden ska betalas och det även behövs nya däck till bilen. 20-30000kr bara så där. Det är otroligt skönt att ha marginaler.
På mindre orter brukar inte ofta renoveringar “löna sig” . Gissar att man ofta kan få igen max hälften av vad renoveringen kostar och ofta inte ens det.
Dyrt att renovera.
Ofta passar det som gjorts bara delvis med nya ägares preferenser dessutom.
Och det kommer alltid finnas lite oro för klantiga renoveringar i äldre hus.