48 år, ensamstående med tre tonårsbarn. Köpte förra året ett mindre radhus (belåningsgrad 50%, amorterar inget). Tanken är att bo i huset tills minsta barnet flyttar hemifrån om ca 8-9 år (vill sedan köpa ett hus på landet). Huset har behov av renoveringar för ca 200 000 kr (byte av braskamin samt fönsterbyte, vill göra detta innan vintern). Jag har ca 1,5 milj i fondsparande som är tänkt att ha till pensionen. Månadssparar i fonderna mellan 4000-6000 kr beroende på utgifter. Frågan är nu om jag ska sälja av fonder för renoveringen eller om jag ska ta mer lån på huset? Mer lån betyder väl att jag behöver amortera? Jag har bundet lån som går ut nästa sommar, på en ränta på 3,89%.
Jag gillar inte tanken på mer lån men får också lite panik av att ta av mina sparade pengar…
Tacksam för kloka tankar!
Jag hade nog sneglat mer på lån.
Kolla också om renoveringarna ökar värdet på huset. Är ingen lånexpert. Men om huset får en högre värdering, så kanske belåningsgraden hamnar nära 50% igen.
Ni som kan mer, kan säkert förklara om jag tänker rätt eller fel.
Jag skulle använt sparade pengar till renoveringen…
Motivering för att om du lånar mer så blir kanske räntan en halv % mer å även kanske en amortering som gör att de kanske inte går att månads spara lika mycke…
Du kan bara göra en omvärdering var 5e år så länge du inte gör omfattande renoveringar, som exempelvis inreder en vind etc. Nu är det ju lite av en tolkningsfråga ändå vad som anses som omfattande, så det är nog bra att kolla med sin bank vad som gäller beroende på vad man tänkt göra.
Galet att rekommendera mer lån. Priser påväg ner dessutom.
Har du nyss värderat om bostaden? Om inte så gör det. Dom kommer du säkert att få kunna låna 200K till och ändå kunna slippa att amortera efter en värdering. Bättre att låna pengarna, de där 200K gör väldigt lite på räntan i sammanhanget.
Du har såpass mkt fonder att du kan låta avkastningen betala renoveringen.
Bestäm en nivå, ex 1.5MSEK, sen allt över tar du ut i lagom takt till ett sparkonto som du använder som renoveringskonto.
Gjort så på massvis med renoveringar. Slutar oftast att man har mer pengar i fonderna än man hade innan man börjat renovera. Ränta-på-ränta i dess finaste form. Känns som man renoverar gratis.
Och jag skulle inte belåna mer, du har ju en fin belåningsgrad.
Vilket smart upplägg! Tusen tack!