Har just köpt en villa för 7 milj och sålt av en bostadsrätt.
Med eget kapital och försäljningen av bostadsrätten så kan vi lägga ca 2.5 milj i insats. Vi kommer att ha kvar ca 150k i sparat kapital efter detta.
Det ger oss en belåningsgrad på 64%, dock kan vi låna upp mer från banken (ca 300k till) då de är nöjda så länge vi ligger under 70% belåning samt inte överstiger 4.5 gånger årsinkomst.
Min fråga är då, är det värt att låna upp till det vi får från banken eller ska man bara låna för det som behövs för att göra köpet?
Jag slåss lite med mig själv emotionellt då räntorna känns höga för att bara låna upp på, samtidigt kanske man ska låna upp det man får för att investera/ ha för oväntade utgifter när man får möjligheten. Det går väl att amortera tillbaka i värsta fall om man tycker det blir för dyrt.
Det kommer vara lite förbättringsåtgärder som kommer behövas göras på huset för att få det som vi vill då det är lite äldre samt så finns det en kommande takomläggning i framtiden efter att taket har passerat sin tekniska livslängd (haft två besiktningsmän som kollat på taket och konstaterat att det inte är akut än).
När är huset från? Jag skulle gissa att det är mer att fixa med huset än vad ni räknar med. Helt enkelt därför att man alltid upptäcker saker som man inte tänkt på som måste/bör fixas och att det nästan alla renoveringar blir lite dyrare än man tror (om man inte själv är eller känner hantverkare). Men har ni ägt hus tidigare känner ni säkert till detta. Som svar på grundfrågan tror jag det är klokt att låna till eller åtminstone ha en lite större buffert än ni tänkt er. Med en hyfsad räntedeal är det ju inte väsensskilda pengar mellan sparränta på bästa kontot och bolåneränta. Kan helt klart vara värt det om något oväntat skiter sig och att inte dra ner på nödvändiga renoveringar som blir kostsammare i längden. Och kommer ni sälja huset de närmsta åren eller i en bostadsmarknad med detta klimat är det guld att kunna sticka ut med att viktiga renoveringar är gjorda.
Jag tänker att det blir väl lite av samma sak, vi går in mindre med eget kapital men måste då låna mer från bank för att täcka upp mellanskillnad?
Tex vi går in med 2.2 milj i eget kapital vilket gör att vi måste låna upp 4.8 milj från bank?
Helt klart en relevant tanke, huset är från 75 och kök samt badrum är nyrenoverade. Men som du säger så är nog en buffert på kontot inte fel, dels för att ha att ta ifrån för kommande renoveringar men även en trygghet att veta att det finns att ta ifrån.
Jag hade spontant inte lånat mer direkt. Risken är stor för mig åtminstone att bli mer oförsiktig med pengarna. Dvs välja en lite onödigt dyr renovering mm. När man verkligen hunnit fundera över vad som behövs kanske man gör annorlunda val. Men du verksr ha en god ekonomi så egentligen spelar det nog inte så stor roll. Man kan ju alltid låna mer framöver om man vill, det är nästan för lätt…