Hej RT vänner,
Jag och min sambo har nyligen köpt ett hus med tillträde i februari. Slutpriset blev högt med våra mått, 6 miljoner kronor närmare bestämt.
Jag personligen kommer gå in med en hel del pengar för att få ner lånet, och efter beräkningar kan jag få ner det det ännu mer. Men här behöver jag lite input från kunniga om vad som är bäst.
Scenario 1: Vi kommer gå in med ungefär 1,3-1,4 miljoner i kontantinsats och landa på en amortering på 2%.
Fördelar: Jag kommer behålla en hel del investerade pengar och buffert.
Nackdelar: Fortsatt högt lån (4,6-4,7 miljoner), vi kommer behöva lösa pantbrev (nuvarande pantbrev 4,4)
Scenario 2: Jag personligen går in med ytterligare 3-400 tusen och får ner lånet till 4,2 miljoner och går ner på 1% amortering
Fördelar: Lägre månadskostnad i och med lägre amortering, vi behöver inte lösa pantbrev, förmodligen bättre förutsättningar att förhandla ränta.
Nackdelar: Jag kommer i stort sett nollställa alla mina besparingar, vi kommer inte ha en stabil buffert eller några medel att renovera för (inga akuta behov dock, eftersom villan är i bra skick).
Eftersom jag och min sambo inte är gifta eller har gemensam ekonomi kommer jag anlita en jurist att skriva ett samboavtal, som ger mig rätten att få tillbaka det jag betalt mer, vid en eventuell försäljning.
Missar jag något? Har ni nån input? Jag lutar mycket åt scenario 2, men vill inte fatta ett beslut som inte är välgrundat.
Tack för ni tog er tid att läsa.
Mellantinget, att lägga er precis på existerande pantbrev är kanske en bra mellanväg? Känns som en onödig extrakostnad att ta ut nytt pantbrev om ni inte vet att ni behöver pengarna? Mer buffert för oförutsedda utgifter kanske kan ordnas med en kortkredit?
Sen kan ni amortera ned lånet i en takt som känns bekväm och komma ned på 1% amortering. Om du tänkt binda lånet kan du dela upp det och ha en liten del rörligt som du tänker dig att extraamortera mot när saker och ting har stabiliserat sig.
3 gillningar
Tack för input. Kan jag gå från 1% till 2% amortering efter jag tagit lånet utan en amorteringsgrundande värdering som jag bara kan göra vart 5e år? Hade fått för mig att jag inte kunde ändra det utan en färsk värdering.
Ja, om du ammorterar ner lånet så går det bra, amorteringsunderlaget räknas på det ni köpte för.
Vi har ju helt okej inkomster. Tillsammans efter skatt ca. 70 tusen, min sambo jobbar 80% just nu. Tänker att jag ganska snabbt kan bygga ny buffert med skatteåterbäring i april + lägre månadskostnad. Men absolut är det en risk. Mellanläget kanske är det bästa.
1 gillning
Det bör gå utan problem. Ni kan ju kolla med tänkt bank innan. Jag gjorde motsvarande med mitt fritidshus för ett par år sedan, fast då handlade det om att lägga om till amorteringsfritt efter att ha gått under 50% belåning. Ett samtal till banken (Skandiabanken) bara så tog de bort amorteringen. Kan t.o.m. ha varit samma samtal som när jag gjorde extraamorteringen som tog ned belåningsgraden under 50.
Edit: När jag gräver lite i minnet inser jag att jag gjorde exakt samma sak när jag gick under 70% belåning. Ett samtal till Skandiabanken så sänkte de amorteringen från 2% till 1%.
1 gillning