Råd kring amortering av hus

Jag och min sambo har byggt ett nytt hus som vi snart bott i 2 år. Jag skulle vilja få lite råd kring hur vi kan tänka kring amortering. Då det är nyproduktion behöver vi inte amortera de första 5 åren, därav amorterar vi inte idag, utan har istället gjort klart tomten, byggt garage mm.
Huset är vädrat till 6,800 000, vi har lån på ca 3,9 miljoner vilket motsvarar belåningsgrad på ca 57%.
Både jag och min sambo gillar trygghet (antagligen för mycket:) därav har vi en ganska stor buffert på 600 000 tillsammans idag (pengar på sparkonto). Utöver det varsitt sparande i mellanriskhink 60/40 samt passiv hink 100% aktier, Ca 500 000 / person.
Har funderat på att lägga in större delen av ovan buffert i huset men tanke på höga räntekostnader som kommer inom kort då lånen löper ut. Från 1% till sannolikt 4-5%
Skulle vi lägga in ca 450 000 av bufferten kommer vi ner till 50%, minskar lite räntekostnader samt slipper amortering på sikt.
Vi är 33år resp 37år

Intressant att höra hur folk hade tänkt/agerat i ovan situation?

Jag hade siktat på att komma ner till 50% belåning på huset när de 5åren gått så ni slipper amortera och efter det koncentrerat mig på att bygga upp Bufferten snabbt igen.
Jag ser det som att man binder massa rörelsekapital i boendet om man amortera mer än vad man behöver.
Men det råder delade meningar här i forumet så du får säkert rådet av några att försöka amortera så mycket som möjligt, helst allt.
Vad som är rätt för er kan bara ni avgöra.
Bra att ni funderar och känner efter.

Frågan blir då konkret om ni kan minska bufferten.
Svaret borde väl bero av vilken ekonomisk risk ni har i era liv för övrigt. Sitter ni tryggt på jobb etc.? Riskerar bilen att klappa ihop? Huset borde ju vara nytt och fräscht, så det kan ju inte vara ett problem…

Spontant tänker jag att 600k som buffert låter mycket för ett normalt hushåll
Välkommen hit, förresten!!

1 gillning

Ni är unga, och har redan ett stort eget kapital.
Det viktiga är att ni har tillräckligt kassaflöde för att betala räntorna i nuläget.
Det finns inget behov av att amortera mer innan de 5 åren har gått.
Gör en ny utvärdering några månader innan 5-årsgränsen utifrån den ekonomiska situation ni har då.

1 gillning

Tack för bra tankar/input. Det uppskattas mycket :blush:

2 gillningar

Amortera så mycket som ni kan tills att ni har betalat av hela lånet.
Utan lån är ni fria människor och inte slavar till bankerna.

3 gillningar

Amortera ner till 50% när 5åren gått. Då kan ni själva välja om ni vill Amortera lite eller inget.
Bygg sedan på Buffert och övrigt sparande .

Gemensam buffert på 600… det var mycket. Jag har tre månadslöner (efter skatt) i min buffert. Helt rätt att ta av bufferten för att amortera. Dina värdepapper har väl förmodligen går ner det senaste året så lite synd att realisera dem nu.

Eftersom ni verkar vara trygghetsdrivna så skulle jag ta beslut efter att jag förhandlat med banken och inkludera amorteringen i förhandlingen.
Förhandla om bindningstid och amorteringsnivå, oavsett vilken belåningsgrad ni har.

Sist och slutligen, fortsätt amortera och använd ökade inkomster till investeringar. Att stanna vid 50% är inte ett självändamål.