Ska vi amortera eller inte?

Hej,

Min man och jag är lite oense om en sak här hemma gällande amortering, så tänkte att vi kan höra lite andra inputs

Vi har amorterat rätt ordentligt på vårt huslån så vi har fått ner lånet lågt. Huset är nu värderat till det dubbla vilket gör att vi kan få amorteringsfritt

Detta tycker jag är skit bra, vi slipper amortera och så lägger vi pengarna på annat, mil man tycker vi ska fortsätta amortera för att få ner lånet ännu mer

Vi har två barn, så jag anser att vi kan pausa nu då våra barn kostar osv osv

För höra era inputs?

1 gillning

Amortering är ju en form av sparande.

Om ni istället använder pengarna till att investera så handlar det om att ta en större risk för att förhoppningsvis ha mer pengar i framtiden. I det fallet handlar det om hur riskbenägna ni är och det är svårt för oss att avgöra. Ser man historiskt så har det varit en bra affär att göra på det här sättet men ni måste såklart tycka att det känns bra också och det finns inga garantier för att börsen fortsätter ge bra avkastning.

Om ni istället använder pengarna för konsumtion så är det helt enkelt en annorlunda prioritering. Det kan vara helt rimligt att prioritera konsumtion framför sparande där ni befinner er i livet men det är ju svårt för oss att avgöra.

Hade det varit jag så hade jag nog pausat amorteringen och investerat pengarna men det är ju utifrån min familjs förutsättningar och värderingar. Om ni känner att ni inte kan göra allt som ni skulle vilja göra eftersom ni inte har råd så kanske konsumtion är rätt väg att gå, bara ni är medvetna om att ni gör den prioriteringen.

2 gillningar

Vi har gjort så, amorterat ned till 50% belåningsgrad och sedan slutat med det.

Generellt är det väl mer fördelaktigt att investera än att amortera. Den förväntade genomsnittliga avkastningen över tid (puh!) är högre än räntekostnaden. Med investerade pengar gör du även vad du önskar medan du inte kan det med pengar som är låsta i huset. Det går att låna upp men kanske inte i alla tillfällen.

Nu verkar det ju som att du ser möjligheten att spendera pengarna snarare än att investera (eller amortera) dem.

Så egentligen är det väl primärt det er diskussion handlar om- finns det behov att spendera mer nu och pausa amorteringen?

Visst har ni buffert på plats? Annars hade jag nog börjat där. :slight_smile:

2 gillningar

Det beror på vilka summor vi pratar om. Är det några hundratusen kvar i lån eller är det miljonbelopp?

Ju lägre summa kvar desto sämre att amortera (anser jag). Utifrån den knappa info vi har så är jag på din linje.

Jag håller med dig TS, du och din man borde läsa denna tråd: Amortera inte på bostaden | Det höjer din risk!

Tänker också att det kan spela in en del hur mycket pengar det ha handlar om och kanske än mer hur mycket pengar ni har investerat för övrigt.
För även om risken höjs genom att amortera tänker jag att minskat utflöde av pengar när 50% belåning nås ger större flexibilitet kring hur mycket jag behöver arbeta/tjäna.

Vi amorterade ner till 50%. Sen pausade vi och la in beloppet på börsen istället.

3 gillningar

Eller när man inte kommer överens, gör både och. Halvera amorteringen! :slightly_smiling_face::+1:

Okej, tack för alla kloka inputs

Vi har nog landat i att investera dom pengarna vi just nu amorterar för, väldigt klokt råd som känns det bästa för oss då

2 gillningar

Låter vettigt. Vi har amorterat ned lägre bara för att det kändes bra men 50% är vettigt objektivt sett.
Men då tycker jag att det är vettigt att kunna betala även underhåll som kommer i rejäla doser utan att ta nya lån. Dvs ha en vettig buffert. Kanske 300.000 om man bor i ett lite äldre hus.
Beror på husets skick och kvalitet. Vi fick byta tak på vårt 60-talshus efter bara drtgt 20 år. Vår nuvarande hus har ett tak utan problem som är runt 50 år. Gamla tegeltak med mycket lutning kan klara 100 år med lite underhåll. Lappa kan man ofta göra men vissa saker kan behöva rejält omtag. Ex ett badrum. Får man ex en vattenskada är det ofta till stor del knappt något som försäkringen hjälper till med om badrummet är gammalt. Kostar ofta 200.000 helkaklat och fint som dom flesta vill ha som ska ut på kort tid.

En anledning till att man kanske bör undvika att amortera är att den förväntade avkastningen på börsen är högre än räntan du betalar på lånet. Så att din totalekonomi går plus på att investera istället.

Sen har du inflationseffekten. Inflationen gör att pengar blir billigare att byta till sig ju längre man väntar. Dessutom har många en stigande lönekurva med ökad erfarenhet. Och investeringar stiger och blir värd fler kronor med tiden.

Det gör att du väljer mellan att betala lånet med dyra pengar nu och köpa dyra investeringar sen. Eller att köpa billiga investeringar nu och betala lånet med billigare pengar sen.

En annan anledning att inte låsa in sina pengar i huset är att bygga ett kapital utanför ger mycket mer rörelsefrihet att kunna hantera ekonomiska kriser än ett avbetalat lån.

Med ett kapital utanför kan du fortfarande betala av lånet sen om räntan på det skulle skena iväg.

Men du kan också betala dina utgifter ett par månader om du blir utan jobb. Du kan köpa en bil om du behöver eller renovera ett läckande tak.

Har du låst in pengarna i huset måste du be om ett nytt lån till det läckande taket eller bilen du behöver för att få ett nytt jobb. Och är du arbetslös får du inte det.

Som jag ser det så är enda anledningen att amortera mer istället för att investera att lånet är en för stor känslomässig börda. Men det kan absolut va anledning nog. Pengarna ska få en att må bra.

Vi har valt både att investera/spara och amortera. I nuläget sparar vi 20% och amorterar 10% av vår nettoinkomst. För oss är det rent psykologiskt, att vara skuldfri vid pensionen.

2 gillningar

Det finns en risk att man som pensionär inte tillåts låna hos storbankerna. Så var lite försiktiga med att bli helt skuldfri. Bättre att bygga kapital vid sida.

För om det är ngn som inte kommer att ta hand om dig när du blir äldre så är det storbankerna.