Köpt nytt hus och har pengar liggande - hur mycket lån bör jag ha?

Hej! Tacksam för tankar och input om ett stort ekonomiskt beslut.

Jag har köpt ett hus för 3 000 000 kronor. Idag bor jag i ett hus som är värt någonstans runt 2 000 000-2 300 000 kronor.

Tillträdet till det nya huset sker senare under hösten, men av olika anledningar kommer jag stå med dubbla boenden till nästa vår. Nu funderar jag på hur jag lägger upp bolånet till nya huset.

På räntekonton, i fonder och i aktier har jag i runda slängar 2 miljoner kronor efter att ha betalat in kontantinsatsen på 300k. Huset jag bor i idag, som ska säljas till våren, har jag omkring 700 000 kronor i lån på.

Funderingen är hur mycket av de egna pengarna jag ska gå in med nu vid tillträdet. Det är lockande att satsa på 50% belåningsgrad för att slippa amorteringar. Då skulle jag lägga in cirka 1 250 000 kronor inkl pantbrev och lagfart, vilket gör att jag har runt 800k kvar i sparande.

Det låter helt klart bra, men det finns tankar om lite renoveringar i nya huset. Sedan kommer det en massa kostnader med dubbelt boende, flyttar, nya möbler, eventuella oförutsedda utgifter (oj, din skorsten och eldstaden är kass och måste muras om! Du har visst rötskador på panelen här… osv). Därför är jag lite lockad att köra på en högre belåning, låta mer pengar stå på räntekonto under tiden, och sedan amortera ned till 50% vid försäljning av det gamla huset.

Visst vet jag att vissa kanske förespråkar en högre belåning allmänt eftersom pengarna gör bättre nytta på börsen över tid. Det säger jag inte emot, men jag sover gott när jag vet att jag äger större del av mitt hus.

Hjälp mig gärna tänka om jag gör rätt funderingar/värderingar här!

Börja så högt de tillåter och sänk om du vill det när du tänkt klart. Det är generellt enklare att göra en extra-amortering än att utöka lånet.

Detta gäller bara om du har disciplin att hålla pengarna i stället för att konsumera dem.

Kanske relevant:

2 gillningar

Tack så mkt för svaret!

Jag förstår ju absolut tanken att ha så mycket pengar som möjligt tillgängliga. Men hur mycket ska man ha? När räcker det?

Om jag petar in totalt 1,5 mn i lånet så har jag runt 800k kvar. Nu.
När nuvarande hus är sålt, lån bortfixat och skatten är klar så har jag runt 1,8-2 mn kronor över. Det känns som rätt hyfsad “cash flow” och sköta-sig-själv pengar. OCH ett hus för 3 mn där lånet är på 1,5 mn.

Så tänker jag i min skalle iaf. Men jag förstår ju samtidigt att ju mer pengar jag har fritt, desto mer kan jag renovera utan att känna stress, och desto mer kan pengarna stå och växa över tid.

Nåt mellanläge kanske är det bästa…?

1 gillning

Jag hade antagligen siktat på att ha under 50% belåningsgrad nästa år när det endast är ett boende kvar. Slipper amortera.

Maximera belåningen pga alternativkostnaden. Du belånar med en tillgång som säkerhet, det är inget SMS-lån.

En god sömn är värt mycket.