Har precis skrivit på papper för en bostadsrätt för 1,8. Min ekonomi är bra och skulle kunna utan problem betala lägenheten med en gång. Jag lockas av att skippa bolån men har bestämt mig för att låna ändå.
Nu till min fundering. Skulle ni låna 50% och bo väldigt billigt och inte amortera eller låna ca 70%, då amortera 1% och även då bo ganska billigt?
Har lånelöfte med 1,55% rabatt och lånet skulle bli på strax över 3%. Förhoppningsvis kommer mina pengar jag inte lägger på lägenheten öka mer än det.
Hade varit intressant och höra hur ni skulle gjort i min situation ?
De 20% i skillnad som du velar kring är alltså 360000 kr. Med en ränta på 3% får du betala 7600 kr per år i ränta på den summan, efter ränteavdrag. Om du har en förväntad avkastning på 6% efter skatt så är det ca 20000 kr på inkomstsidan.
Frågan blir då: Är du beredd att låna 360t kr för en förväntad avkastning på 12t kr/år?
Någonstans handlar det om risk tänker jag. Är risken störst att bostaden faller under investerat belopp (kontantdel+ lån) eller är det störst risk att investeringen på tex börsen faller under investerat kapital (kontantdel+ den del du då istället belånat BR för)? Och på vilken tidshorisont?
Själv är jag belånad under 50% och amorterar inte alls. Skulle kunna betala av men har det beloppet investerat istället. Bunkrar istället potentiellt amorteringsbelopp till framtida reparationer/tak/värmepump/dränering etc (Villa)
Tack för svar. Jag har aldrig varit den som gillat lån. När jag ägde hus förut så amorterade vi så mycket vi kunde och blev skuldfria ganska fort vilket såhär i efterhand var ett dåligt beslut men skönt mentalt.
Livet ser lite annorlunda ut nu och lärt mig mer med åren. Mentalt skulle det vara skönt att låna lite och ha en mycket billig månadskostnad och göra det man vill med bara lönen man får som resor mm.
Men hjärnan säger ju att låna mycket och förhoppningsvis då spara mer pengar i slutändan…
Jag tycker faktiskt du har svaret för dig själv Sover du bättre om natten så kan de vara värt att ta 50 % belåning istället för 70 %. Slipper dessutom att amortera mer.