Villaköp: lämplig belåningsnivå?

Om man kan välja vid köp, vad är lämplig ingångsnivå på villalånet med tanke på amorteringskravet och var bostadspriserna är just nu? Pratar om villor runt 3 milj.

50 procent och ingen amortering är ju lockande, men tänker att låna 60 alt 70 procent vore bra och låta tiden och löpande renoveringar samt underhåll skapa värdeökning och sedan värdera upp huset och komma ned till 50 procents belåning (om och när det nu blir).

Edit: Kommer inte låna över 4,5 ggr bruttoårsinkomst. Det handlar alltså om 0 eller 1 procents amortering + ränta.

Hur mycket hade du kunnat låna utan att amortera 3 %? Personligen hade jag lånat så mycket som möjligt utan att amortera 3 % för att slippa en riktigt dryg månadskostnad. Då får du mer pengar över till renovering du är sugen på.

1 gillning

Lämplig belåningsgrad är där man ekonomiskt klarar av framtida scenarion med höjd ränta, sjunkande bostadspriser, arbetslöshet samt skilsmässa.

3 gillningar

Förstår inte riktigt varför många tycks stirra sig blinda på amorteringskravet. Känns i min värld konstigt att lägga in flera hundra tusen extra med anledningen att undvika nån tusenlapps “tvångsmässigt sparande”

1 gillning

Känslomässigt känns det bättre för mig att ha en högre sparkvot in på avanza :slightly_smiling_face: att ha en högre marginal till +/-0 varje månad. Samma sak kan så klart sägas om 2 % som jag säger om 3 % men där väljer jag att lägga min gräns.

Njaa. Om man nu har råd med 50 % belåningsgrad men ändå väljer 85 % så kan man ju när som helst amortera en klumpsumma för att komma ner i belåningsgrad vid eventuell räntehöjning eller liknande.

1 gillning

Vad är det som är lockande med att slippa amortering? Det är ju ingen kostnad utan att tvingande sparande. Desto högre belåningsgrad du har på fastigheten desto större hävstång har du för prisförändringar på din fastighet, och som regel går fastigheter upp med tiden.

Jag håller med tidigare skribenter, ta så hög belåning du får och lägg pengarna i andra sparformer. Som räntan är nu är det rätt fördelaktigt att lägga pengarna i någon bra fond (eller sparkonto med ränta om man nu vill det). Om man skulle ångra sig framöver kan man göra engångsamorteringar upp till en viss gräns, tror det är 5-10% per år, utan att åka på ränteskillnadsersättning.

1 gillning

Vi kommer gå in med 20% då räntan är så låg ändå
och amortera så lite som möjligt ner till 50%.Tänker att inflationen äter upp lånet. Om räntan går upp 2%+ så kommer vi dock överväga att amortera lite mer. Även om det rent matematisk kanske inte är det bästa så känns det nog tryggare. Vi kommer investera pengarna som “blir över” och inte konsumera dom.

1 gillning

Använd gärna ränta- på räntauträknaren och jämför. Exempelvis:

Utveckling: 7%
Startkapital: 0kr
Månadssparande: 1000kr/mån
Längd: 30 år

Utveckling: 7%
Startkapital: 250000
Månadssparande: 0kr/mån
Längd: 30 år

Men detta är teoretiskt och matematiskt. är 85% belåning för hög risk för din ekonomi bör du självklart hålla dig på rätt risknivå och inte överbelåna dig. Att slippa x% amortering tycker jag dock inte är ett bra skäl.

3 gillningar

Man kan ju se del av kontantinsatsen som en slags amortering.

Så istället för att skjuta till 240000kr extra som man har liggandes/sparat ihop för att slippa 1% extra amortering. Sätt de 240 000kr i arbete och plocka ut 2 000kr/mån allt eftersom för att klara 1% extra amortering. På ett 2,4 miljoners lån räcker då de 240 000kr till för att amortera 1% extra under 10 år.

Så kontantinsats och “extraamorteringskrav” är ju liksom bara en tidsförskjutning av när pengarna ska läggas ut och inget magiskt. OM man har tillgång till pengarna och möjlighet att välja.

2 gillningar

Stort tack alla för konstruktiva svar och bra input. Lutar åt 70 procents belåning i exempelfallet.

1 gillning