Renovering - hur finansiera?

Jag kommer att relativt snart behöva göra en renoveringsinsats i huset och funderar vilken finansieringslösning som är bäst?

Bor i villa som är relativt lågt belånad och har ca 170.000 kr i outnyttjade pantbrev. Totalt på buffertkonto och indexfonder har jag lite drygt 700.000 kr.

Tänker spontant att det känns mest ekonomiskt att låna upp de 170 K på huset (kommer inte att komma över 50% belåningsgrad så amorteringskravet påverkas inte) och låta investerade pengar fortsätta jobba, men att om renoveringen drar iväg mer än 170 K ta övriga pengar från buffert eller fonder för att slippa nya pantbrev.

Är ensamstående med två tonåringar och sparandet prioriteras inte jättehögt just nu pga höga räntor, matpriser osv. Prioriterar att kunna ha en behaglig tillvaro och att vi ska ha möjlighet att göra och köpa saker, inte behöva snåla hela tiden. Tänker att jag kan spurta på med sparandet igen om sådär 5 år när de sannolikt flyttat hemifrån. Så tar emot att röra mitt investerade kapital, samtidigt som det också känns sådär att låna mer pengar…

1 gillning

Finns väl inget rätt eller fel svar, men hade jag varit du hade jag lånat pengarna.

170 000 är ändå 24% av ditt totala kapital, en ganska stor del. Det skulle krävas en uppgång på 32% för att komma tillbaka till samma summa igen, gud vet hur många år det kan ta…

Samtidigt så har du en låg belåning. ”Att låna är att ta pengar från sitt framtida jag” Du säger hur du kan tänka dig att ”spurta” om 5år, så att betala av det extra lånet kommer du ju kunna göra då. Mycket pekar på att räntan kommer sänkas och du har ju även ränteavdraget… Samtidigt, om de här extra 170 000 i lån får dig att sova dåligt och börja stressa ska du nog inte göra det

2 gillningar

Låna, skulle det bli jobbigt med lånen har du kapital att lösa det du lånar upp.
Efter ränteavdraget så kostar 170k i lån ~450kr/mnd i ökad ränta. ~650kr innan ränteavdraget. Kan du bära den ökningen så bör det inte vara några problem.
Hr räknat på 4,5% ränta, och det kommer med stor sannolikhet att sjunka till 3-3,5% till nästa sommar, dock så vet ingwn vad som faktiskt händer.

Med all respekt för pengar och folks marginaler.

4 gillningar

Du kan ju redan nu fråga banken om du får utöka bolånet. Du är ensamstående så det är ju inte 100 att de är ok med att låna dig mer

1 gillning