Låna eller använda sparkapital till renovering

Hej,

Kanske en enkel fråga, men vi står inför en husrenovering. Vi har möjlighet att finansiera den genom sparkapital men det skulle äta upp en stor del av det så det känns inte som bästa alternativet. Med stigande räntor funderar jag då på om ni tycker det är rimligt att låna till kanske halva renoveringen, för att ändå hålla nere räntekostnaderna framåt, eller bara låna till hela och behålla sparpengarna?

Hej! Jag skulle säga att det till stor del beror på hur låg ränta du kan få?

I det här fallet har vi ett bolån hos Handelsbanken som är bundet till låg ränta i 1,5 år till så då har jag tänkt att det får bli rörligt på det vi lånar extra, hos Handelsbanken också då. Men det är väl mer räntan på hela lånet om 1,5år jag funderar på om man borde minimera.

Det du borde fråga dig själv är egentligen om du tror att börsen kommer avkasta mer än räntan på ditt lån. Detta är så klart omöjligt att svara på då räntan är rörlig och börsen mycket volatil. Det handlar också om hur mycket risk man är bekväm med. Personligen så tror jag att börsen kommer avkasta mer än bolåneräntan på sikt. Så för min del så talar det för att låna så länge man har en stabil inkomst osv.

1 gillning