Jag lever med sambo och vi har ett gemensamt hus med lån på ca 2,2 milj (huset är idag värderat till 4,7 milj.
Vi har för en tid sedan köpt en till fastighet som vi har för avsikt att hyra ut och även själva nyttja. Investeringen var ca 500.000 kr som vi lånade till. Vi kommer nu renovera huset för ca 1,6 milj och här kommer min fråga. Vi har tänkt att låna en del av dessa pengar men frågan är hur mkt. Vi har ett sparkapital och skulle kunna gå in m ca 800.000 av egna pengar. Hur hade ni gjort? Lånat? Sparat! Eller en kombo?
Lånat så mycket ni får till en bra ränta och haft resten på börsen såklart.
Långsiktigt för att tjäna så mycket pengar vill du ha så hög hävstång som möjligt. Se bara till att månadskostnaden inte blir för hög! Det är bättre att låna pengar nu och investera dom än att investera dom om 20 år
EDIT: Såg nu kommentaren under, jag förutsätter i mitt påstående alltså att ni får det inbakat i bolånet till en fördelaktig ränta och inte ett blancolån!
Tanken är självklart bolån. Ränta i nuläget ligger på 2,55% på den nya fastigheten.
Då den nya fastigheten idag bara är ett skal så finns inget värde att låna på denna så kommer vi behöva låna upp på vårt nuvarande hus och med det kommer ett nytt pantbrev.
Tack för svar!
Vi har, vad jag tror, en rätt god ekonomi. Ca 2 miljoner på banken i fonder och aktier. Två bra heltidslöner och 1 miljon i oplacerat kapital utifrån att vi inte bestämt hur vi ska finansiera bygget.
Jag ser de som att de finns en skuld på bostaden me 2,2 m å ett lån på 0.5 m på den nya/extra bostaden samt tillgångar på runt 3 m å en renovering på 1,6 m då blir summan ett minus på 1,3 m … Räntan är på väg upp å energipriser vet vi inte var de landar…
Bygga å renovera en bostad för att hyra ut är säkert inte fel att tjäna pengar på…
Kan bli bra, men om man sitter utan hyresgäst och lagt ut mycket på renovering och sedan ska värma upp huset så går det utför.
Hyresgäst är inte inkomstberäknat hos bankerna för privata