Hjälp mig få perspektiv på lån och bostadsköp

Tja!

Hjälp mig gärna med lite tankar om ekonomi och vårat ”största” köp hittills.

Vi har köpt ett hus för 5 360 000:-
Kontantinsats i form av 735 000:- vinst lgh + 873 000:- = 1 608 000:- (30%)
Lån på 3 752 000:-.
Buffert 110 000:-
Ca boendekostnad 3500:-

Vår totala månadskostnad bostad (räknat på 5% ränta) skulle bli ca 22k (18k med ränteavdrag.)

Vi har inkomster på 82 120:- brutto.

Ett par frågor ni gärna få ge era tankar kring:

• Vi lägger i princip allt vårat sparande (exkl. pension) på kontantinsatsen och att få ner belåningsgraden. Hur ser ni på det? Vore det mer värt med högre belåningsgrad och att spara de pengarna någon annanstans?

• 110 000:- tot (buffert) är det vi har kvar när vi lagt in kontantinsats 30%. Är det för lite?

Vi har inga barn, men planerar för det snart och sparar i snitt 30k tillsammans efter allt är betalt idag. Överlag vill vi ha en vardag där vi inte behöver vända på ören om någon skulle bli föräldraledig eller långtidssjukskriven.

Räntorna lär stiga några gånger till och sen är frågan hur många som kommer fortfarande ha råd med sitt dyrt inköpta hus som man inte har betalat mer än nödvändigt på. Priserna lär nog rasa inom kort när alla besparingar är förbrukade och fler och fler ska sälja sina hus.

1 gillning

Du skriver att ni sparar 30k idag men inte hur själva utgifterna ser ut för boende. Har du även räknat med vad det blir med el, vatten/avlopp/sophämtning och sådant som tillkommer?

Som jämförelse kan jag väl säga att vi har liknande lön men ett lån på 2.2 miljoner som är bundet i läget på 1.07(ca 72% belåningsgrad).

När min fru är föräldraledig (och tar ut 3 dagar i veckan för att göra det möjligt att vara hemma till ca 1.5 år med dottern) så skulle vi fortfarande gå runt med en bostadskostnad som du skriver ovan (men det skulle inte bli mycket kvar till sparande).

Edit: Såg nu att du skrivit 3500 i boendekostnad nu (väldigt lågt?). Då får ni väl säkerligen minst 20k extra om ni köper huset.

Hej
Vi köpte vår villa för ungefär samma peng för 12 år sedan men efter amorteringar har vi landat på 2MSEK i lån. Sedan ett år tillbaka amorterar vi inte längre. Vi har lite högre inkomster och lyckas spara ca 30KKR i månaden som fördelas på buffertsparande, fonder och ett reskonto. Två tonårsbarn har vi också ska tilläggas och de är verkligen inte gratis.

Eftersom ni har villa så skulle jag ha arbetat upp bufferten till 150-200kkr men sedan försökt få ner belåningraden en aning. Det tar tid, är sjukt osexigt men efter några år väldigt skönt.

Vi sover väldigt gott om natten trots inflation, räntor och allmän oro.

Tack för inputs!

Jo men det är ju precis det jag frågar om. Vi betalar ju mer på lånet 30% för att inte bara betala det ”mest nödvändiga”. Och där är frågan om det är värt att betala så mycket som möjligt på lånet direkt. Och det verkar som att du tycker det :wink:

Ang driftskostnaden så är det ett radhus. Därav den ”låga” summan.

Som jag räknat det så lägger vi ca 30% av vår disponibla inkomst på boendet med en ev ränta på 5%. Det borde väl vara safe, eller? Finns ju utrymme för stora förändringar i räntan om inte jag räknat fel…

Eftersom vi säljer av stora delar av vårt fondsparande tänker jag att vi ”börjar om” lite nu och sparar upp igen.

Jag syftade mest på att just nu är det nog inte läge att köpa hus. Snart går dom flesta bolån ut och lär vara tvungen att sälja sin villa som dom har köpt för överpris till ett mer normalt pris, jag skulle nog ge bostadsmarknaden ca 1 år till.

2 gillningar