Låna till hela kontantinsatsen?

Tjenare! Ny i forumet. Situationen är denna. Jag har ett välbetalt arbete och min fru studerar och tar examen i januari. Vi sparar i snitt 7000 i månaden augusti-april för att min fru ska slippa hoppa in och jobba på sommaren samt för att ha lite guldkant på sommaren. När min fru väl får jobb som det hon utbildar sig till (är tjänstledig för studier) hoppar hennes lön upp ca 10000. Vi bor i en hyresrätt nu och slantar upp 9000 i månaden direkt ner i det kommunala bolagets kassa till nybyggnation (de fullkomligt skiter i sitt äldre bestånd) vilket känns lite surt. Vi har lite brådis att köpa något eget och kikar på bostadsrätter i prisklass 1,3-1,7 miljoner med ganska höga avgifter trots stabila föreningar (mellan 6-7000). Nu har inte vi tålamodet att vänta 1-2 år från och med augusti i år och tankarna går så här: I dagsläget har vi inte en endaste krona i lån. Vi har en kredit på 7000 (CircleK) men thats it. Jag tänker mig att jag tar ett privatlån på 250000 i november och låter dessa pengar ligga orörda. När min fru går tillbaka till arbetet igen så söker vi lånelöfte, enligt alla “hemnet”-kalkyler så är det inget problem med ovanstående kriterier inklusive barn osv. De 250000 är alltså tänkta till kontantinsats+eventuellt den renovering som kanske behövs. Är detta ett idiotupplägg som inte kommer att gå, vi pratar ju inte om en villa för 4-5 miljoner. Och skuldkvoten i dag är exakt noll kronor?

Jag vänder mig starkt mot dit uttryck.att dina 9000 kr per månad går direkt in i det kommunala bolagets kassa. Har du aldrig hört talas om driftskostnader, som uppvärmning, fastighetsskatt, akut underhåll, etc?Dessutom har bolaget förmodligen lån på fastigheten och behöver att betala ränta.Det lär du komma att uppleva när du köper ett eget boende.

12 gillningar

Ditt upplägg osar av panik och någon form av brådska. Att köpa bostad ”bara för att” är aldrig, aldrig en bra idé. Du ska köpa för att du ska kunna tänka dig att bo där i tio år. För en bostadsrätt så är föreningens ekonomi och underhållsplan A och O. Sen håller jag med Nestor i hans uttalande.

Tänk efter före. O jag lovar att banken kommer kolla på ett så stort blancolån och undra varför du har det. Det kommer påverka lånemöjligheterna men också prissättningen på lånet kan vara i skottgluggen.

7 gillningar

Er månadsutgift kommer stiga och ni tar risk i att investera i boende med väldigt hög hävstång.
Mitt råd är att isåfall försöka köpa ett boende som ni kan leva med i tio års tid, då det kan uppstå en situation där ni inte kan flytta.

Vad är problemet med ert nuvarande boende?

Naturligtvis, men den kassan ska också omfatta avsättning till underhåll för att behålla fastighetens skick. Stambyte t.ex. är akut, men det finns inga pengar till det. Avgiften jag betalar i en bostadsrätt omfattar i princip samma saker. Men då en brf sköter om sitt eget och inte hela beståndet inklusive nyproduktion. Man ska ha en underhållsplan, men det tycks min hyresvärd lagt på kryosömn.

Tanken är att vi ska bo där LÄNGE. Så 10 år är till och med i underkant. Vi vantrivs extremt där vi bor idag och känner verkligen att vi vill ha något vi kan kalla vårt eget. Barnen blir större och i dagsläget delar killarna på 9 och 12 år rum. De förtjänar ett varsitt rum. 5 rum och kök är i princip omöjligt att hitta som hyresalternativ. Förmodligen därför vi känner en viss brådska. Och självklart vet jag att min hyra går till drift. Men den ska också gå till underhåll, på den punkten är det dött.

Vi vantrivs där vi bor idag. Vi vill ha ett rum till så barnen får ett varsitt rum. Tanken med detta är att vi ska bo där åtminstone tills yngsta barnet flyttar ut (hon fyller 6 år i höst) så det handlar om +10 år.

1 gillning

Tycker faktisk det är inte så farligt om ni har 2 bra löner med dessa summor. Testade lite i Excel med lite antaganden/risk inkluderat och verkar vara värd det iaf tycker jag. Skulle dock binda räntan för bolånet under tiden ni återbetala privatlånet och använda alla marginaler för amortering av privatlånet. Finns ingen i familj som kan öka bolån på deras fastighet och du betala tillbaka över typ 3-5 år inkl. lånekostnader de har?

Kostnader Sparande Total utgift mån 1
BRF Avgift 7000
Privatlån 250000
Ränta PL 7,00 % 1458
Amortering PL 20,00 % 4167
Bolån 1450000
Ränta BL 3,00 % 3625
Amortering BL 2,00 % 2417
12083 6583 18667
Hyra nu 9000
Sparande nu 7000
9000 7000 16000
Lönehöjning 6000
9000 13000 22000
1 gillning

Har du varit inne på SBAB och tittat? De ger ju faktiskt blancolån till rimliga villkor.

2 gillningar

Om man ska se boende som en investering skulle jag säga att 10 år är ett “bare minimum”
om du ska bo

Skulle jag säga att det innebär ~30 år iallafall.

Det är aldrig kul att leva på varandra, om situationen känns ohållbar, dvs förhållanden rasar samman skulle jag säga flytta. Men om ni bara flyttar för att “det skulle vara lite gött” så skulle jag nog råda er att spara ihop kontantinsatsen själva, alternativt om ni har någon snäll släkting som vill låna ut den till er till ingen eller låg ränta.

Försök hitta en annan hyresrätt skulle vara mitt tips.

1 gillning

Låter som ni har en bra plan. Lycka till!

1 gillning

Tanken har slagit oss. Men 5 rum och kök är obefintligt i vår kommun om man inte är villig att betala 17000 i hyra såklart. Och då pratar vi lägenhet. Vi har råd med 17000 MEN vill hellre lägga dessa pengar på något som jag förhoppningsvis får tillbaka om 20-30 år när det eventuellt är dags att flytta till mindre. Att dessutom kunna ha sin egen lilla gräsplätt är extremt värdefullt för oss

Det handlar inte om en investering utan en höjning av livskvalitet. Betalar gärna mer för mitt boende varje månad med vetskapen om att det är vårt.

Tycker det låter som att ni vill flytta av "rätt"orska, dvs för att få ett bättre boende. Och med relativt billiga bostäder så blir inte risken av att låna 100% av värdet så stor heller. Ni blir liksom aldrig skuldsatta for life i den här prisklassen.

Då tycker jag du ska köra!

2 gillningar

En aspekt som man kan ha i åtanke ur ekonomisk synvinkel vid bostadsrätt är att en räntehöjning kan höja kostnaden för det egna bostadslånet men också månadsavgiften.

Vi tog lån till del av kontantinsatsen via SBAB, minst 5 % av köpesumman behöver du själv. Man kan gå in på deras hemsida och göra en kalkyl. Förutom långa telefonköer (man kan knappa in att bli uppringd efter en stund i kö) så har vi bara positiva erfarenheter av dem. Jag skulle tro att det är bättre att ta privatlån I samband med bolånet, det kan komma frågor om varför ni tagit lånet och kan påverka kalkylen.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Några frågor och kommentarer:

• Varför ska ni ta ett privatlån redan i november? Jag tycker det vore bättre att ta lånet i samband med bostadsköpet och då kan ni ju helt enkelt ta detta med den bank som ger er resten av bolånet. De borde kunna erbjuda bättre villkor då. Ser dock inget problem med att ta ett sådant blancolån med tanke på den relativt blygsamma summan samt att ni båda kommer ha jobb inom snar framtid. Jag var först på väg att säga att ni borde spara in på “guldkanten” i sommar för att lägga in i bostaden (och minska blancolånet) men vid närmare eftertanke… nä, det gör egentligen ingen större skillnad. Men när ni väl har bostaden och lånen, så kan det vara bra att försöka betala av blancolånet i hyfsad takt såklart.
  • En bostad för 1,3-1,7 låter som ett ganska riskfritt alternativ om ni båda har jobb och städad ekonomi. Se till att väga in avgiften korrekt när ni beräknar rimligt marknadsmässigt pris (min erfarenhet är att bostadsrätter med låg avgift är bättre alternativ).
  • Jag tycker annars ni verkar ha rätt anledning till att köpa en ny bostad - känslan av att äga bostaden samt bättre och större boende.

Håller tummarna för att ni hittar ert drömboende!

1 gillning

Tack för bra svar!

• Tanken med att ta blanco redan i slutet av detta året är att pengarna redan finns där när vi ska börja prata lånelöfte och vilken bank som vi hamnar hos. Bankerna är ju inte så skitglada över att man vill låna 100%, men det är bara en tanke som jag har. Finns redan lånet där (som också är det enda lånet) så kan jag i princip ha använt pengarna till vad som helst och det blir inte lika “tydligt” att det är tänkt till kontantinsatsen. Därför funderar jag på att ta lånet tidigare än vi kommer att söka om lånelöfte.

• Området vi letar i är ett sånt område där bostadsrätterna ligger i den prisklassen samt att avgifterna är lite högre. Kollar vi på nyproduktion (vilket också har slagit mig då jag jobbar i branschen) så blir det ett större lån men avgiften är då lägre. Slutsumman blir ändå lägre där vi tittar på radhus just nu.