Då blir jag nyfiken vilken kommun du bor i? Jag hyr nämligen ut en villa med 5 rum för 8000 i månaden kallhyra. Har ni funderat något på att skaffa en villa istället? Söker ni 5 rum och kök antar jag att ni har minst 4 barn?
Hur kommer det sig att ni inte sparat till kontantinsats, och vad kommer vara annorlunda när ni väl köpt boende?
Du lär märka att den där onda kapitalisthyresvärden har kostnader också, och att er hyra inte är ren vinst…
Om du läser vad jag skriver så har vi sparat mellan augusti och april varje år för att hustrun också ska kunna ha semester med mig och barnen. Så det är anledningen till att vi inte sparat till kontantinsatsen. Däremot kommer sparandet från och med i höst att vara till buffert/kontantinsats. Och då frugan börjar jobba igen i januari kommer sparandet att höjas med lika mycket som hon får jämfört med csn. Dyker drömboendet upp (vilket vi hoppas) vill vi hitta en lösning som innebär att vi slipper vänta 3.5 år till. Det optimala hade såklart varit att frugan jobbat hela sommaren och jag hade sparat min semester i 3.5 år. Men riktigt så mycket maskiner är vi inte. Man vill vara ledig på sommaren, minst 4 veckor!
Jag läser.
Men min poäng var lite det att det kostar mer än man tror att bo i ägt boende. Vi bor i villa, välunderhållen sådan. Vi avsätter ca 10’/mån för renoveringar och underhåll.
Badrum, kök, tak, fönster, det plockar på…
Absolut. Men du investerar i DITT boende. Jag skulle absolut kunna göra min hyresrätt helt fantastisk. Men vem tackar mig för det? Jag lägger hellre ner min tid och mina pengar i något som jag också kan kalla för mitt.
Jag var i en liknande situation när jag köpte mitt första boende. Inte så mycket sparat pga att vi levt på en lön. Brådska att flytta pga barn på gång. Lånade 85%+10% från SEB och köpte en bostadsrätt i ungefär samma prisklass som ni kollar.
Ser dock ingen poäng med att du ska ta ett blancolån nu innan köpet är aktuellt. Banken ser ju det lånet och tar med det i kalkylen.
Det finns ju även förslag på nya regler som ska hjälpa förstagångsköpare, så kanske bättre att vänta och hoppas på att det blir verklighet?