Tips och råd inför bostadsköp

Hej!

Jag är ny här på forumet, jag och min sambo har ett litet ekonomiskt dilemma som vi önskar få lite andra ögon på. Vi har äntligen hittat vårat drömhus men tyvärr en hel del renovering måste göras värmepump, badrum, ytskikt och kök.

Jag är händig och kan göra mycket själv men en del saker behöver vi hjälp med (värmepump, badrum) vilket måste göras direkt, en uppskattad renoveringskostnad på kanske 3-400 000. Hursomhelst vi köpte vår bostadsrätt för 2 130 000, belåningsgraden på lägenheten är 85%.

Vi hade ca 120 000 själva och resten ett topplån på omkring 100 000 kr. Vi sålde precis lägenheten för
2 800 000, mäklaren ska ha ca 56 000 kr och eftersom vi inte har bott i lägenheten mer än ett år så måste vi såklart betala vinstskatten.

Därefter har vi en skuld som ska betalas på 155 000 kr av vinstpengarna. Utöver topplånet på 100 000 (betalar 1200 i månaden) så har vi ett gammalt privatlån på 288 000 (betalar 3900 i månaden).

Elen är uppskattad till omkring 30 000 kwh/år och här vet vi inte riktigt vad det exakt kostar då elen har varit avstängd i huset.

Bortser man från lån så har vi ungefär tillsammans ca 7000 kr i fasta utgifter.

Jag tjänar 36 500 och sambon 28 500 i månaden. Drömhuset kan vi eventuellt få för 2 800 000. Men värmepanna ink montering ca 150 000, badrum ca 200 000. Så vår fråga är hur ska vi tänka?

Alt 1:
Är det bättre att betala av skulderna på 100 respektive 288 med vinsten på lägenheten och lägga det vi har kvar på vinsten till kontantinsatsen på huset för att i sin tur ta ett topplån plus ett lån för renovering?

Alt 2:
Eller är det bättre att betala in 15 % från vinsten för kontantinsatsen på huset, sedan använda de pengar vi har kvar för renovering och sedan ta ett lån för att täcka resten av renoveringen?

Alt 3:
Skippa drömhuset och betala in på lån alt sparande för att få en större buffert?

Jag ber om ursäkt för det långa inlägget men vi behöver verkligen alla tips och råd vi kan få.

Jag blir svettig av att ha höga lånekostnader varje månad samtidigt som jag bor i ett renoveringsobjekt utan en rejäl buffert.

Förstår heller inte - var bor ni nu? Har ni sålt lägenheten utan en plan för var ni ska bo? Om ni kan köpa ett drömhus för under 3M antar jag att ni bor någonstans där boendekostnader är låga - ni borde kunna spara ihop till kontantinsats+renovering rätt fort.

Jag själv är väldigt ohändig men jag hade i alla fall valt alternativ 3 och dessutom sett till att ha en buffert lika stor som vad ni räknar med att renovering kommer kosta.

1 gillning

Vilka räntor har ni och vilka räntor kan ni få på respektive nytt lån?

Ränta är i praktiken samma sak som avkastning fast negativ. Så ränta på ränta effekten jobbar emot (exponentiellt mycket kostar det över tid) att ha lån.

Därför bör man vara väldigt medveten om vilka lån man tar till vilken ränta. Så man tar de lån som är bra och undviker de som är dåliga.

1 gillning

Tack för svar! Vi får flytta in i sambons mammas källare (låter värre än vad det är) där vi varken behöver betala för el eller hyra. Så det är faktiskt det lutar åt just nu.

1 gillning

Tack för svar! På 100 000 lånet har vi 3,9 (effektiv 3.6) och på 288 lånet har vi faktiskt samma ränta.
Så det är väl skapliga räntor ändå på de lånen. Men det som jag är osäker på är hur mycket kommer vårt hus landa på i månaden.

Aouch… det låter dyrt. Tittar man på bolån hos Danske bank så är alla räntor upp till 5 år snittränta under 1,5%.

Aha vi kör via SBAB, men dom två lånen är privatlån och ej bostadslån, men det kanske är dyrt även för provatlån?

Det är nog den räntan man får.

Min poäng var snarare att det kostar er mycket pengar i ränta… Ränta på ränta effekten som jobbar mot er.

Det spelar ju ingen roll för era kostnader som man kallar ett lån för privatlån eller bolån.

Då kanske alternativ 3 verkar vettigast, att få bort så mycket av lånen vi kan innan vi börjar kolla hus :confused:

1 gillning

Möjligt, 388k är väl ganska lite i relation till kostnader som dyker upp lite spontant sådär med hus?

Med andra ord bör ni nog ha en del marginaler innan man ger sig in i husägande.

Ja det är det kanske, har aldrig bott i hus innan. Japp det har väldigt rätt i, kanske bra att vänta nu också om det är någon höjning av räntan på gång.

På vilket sätt är det ert drömhus?

:sunny::sunny::sunny: