Oerfaren - tankar och funderingar inför framtida husköp

Hej! Vi är en (snart) tvåbarnsfamilj i Göteborg som klurar på framtiden. Vi (36 och 34 år) är idag kanonöjda med vårt boende i lägenhet men är båda rätt säkra på att vi i framtiden vill bo i villa och och det vore kanon att landa där innan barnen börjar skolan (om 4 år för äldsta)

Vi har idag sparande på 800k ink buffert och vid försäljning av lägenheten får vi nog 500k över om den säljs idag. Vi är båda akademiker i privat sektor tjänar tillsammans 85k före skatt.

En typysk villa vi vill bo i i framtiden ligger med dagens priser runt 6M (min kontantinsats 0,9M)

Här kommer några saker jag funderar på:

1. Självklart behöver man börja räkna på vad ett liv i villa kostar, men redan här- låter det rimligt med våra förutsättningar att köpa ett hus i denna prisklass? Sparat ha vi gjort just med husköp i tanken men jag famlar lite i mörkret om hur stor del av sitt sparande som känna rimligt att lägga på bostad.
    Tankar om detta?

2. Idag har vi 100k buffert på sparkonto och sparande på LYSA enligt följande: 350k i 60%fonder40%aktier
    350k i 100% aktier
    Om ett husköp blir aktuellt inom 5 år känns risken för stor. Riktlinjen “10% aktier per år av sparhorisont” ger oss 40% aktier vilket kanske är rimligt?. Tankar om detta?

3. Med tanke på husmarknaden och den eventuella prisökningen som eventuellt sker framöver. Tror ni att det ligger något i att överväga husköp i närtid för att “inte missa en uppgång”

Priser går upp, både för lgh och hus.
Jag har svårt att se dramatiska prisuppgångar framöver dock men det finns flera trådar med massor av internetexperter på detta forumet som kan det bättre…

Räkna med att ni kan behöva gå på visningar ett tag för att hitta rätt, och även förstå vad ni behöver. Det kan vara läge att ta sin tid för att förstå marknaden och ens önskemål och behov.

Med hus kommer ni ha större lån och högre driftskostnader generellt så gör en budget. Alla kostnader, även semester mm.

Räkna med 3-4’ i underhålll per månad, men det är snitt över tid.

Driftskostnaderna (el, värme, avlopp, försäkringar osv osv)

Ränta, amotering, övriga kostnader.
Lite grovt

Räntekost 10’
Amotering 10’
Mat mm 8’
Räkningar 10’
(el, värme, försäkringar, ja allt)
Bil (1st) 5’
Nöje, kläder mm 10’
Förskola/fritids 2’

Disponibel inkomst e skatt på ca 60’ + barnbidrag 2,5’ blir runt 5’ då.
Två bilar kan vägas mot billigare hus (sämre kållektivtrafik osv)

Laborera lite med siffrorna för var ni kan tänka er bo och pendlingskostnader vs drift och underhåll samt lånekostnaden.

Spontant verkar det som ni puttar in run 1 MSEK och lånar 5.

Det går nog på era löner men det blir kanske mindre överskott än ni tänkt er i slutet av månaden när både amotering och ränta är betalt. Amoteringen är minskad skuld och därmed en form av sparande. Framtida låneutrymme ökar också.

Prata genom vad ni är sugna på för hus, vad är viktigt för er också!

Glöm bort att göra stora renoveringsprojekt själva om ni har små barn om det inte är projekt som kan pausas , tex fixa ytskikt i rum för rum.

Och det behöver inte vara perfekt när man flyttar in.