Hej! Vi är en (snart) tvåbarnsfamilj i Göteborg som klurar på framtiden. Vi (36 och 34 år) är idag kanonöjda med vårt boende i lägenhet men är båda rätt säkra på att vi i framtiden vill bo i villa och och det vore kanon att landa där innan barnen börjar skolan (om 4 år för äldsta)
Vi har idag sparande på 800k ink buffert och vid försäljning av lägenheten får vi nog 500k över om den säljs idag. Vi är båda akademiker i privat sektor tjänar tillsammans 85k före skatt.
En typysk villa vi vill bo i i framtiden ligger med dagens priser runt 6M (min kontantinsats 0,9M)
Här kommer några saker jag funderar på:
-
Självklart behöver man börja räkna på vad ett liv i villa kostar, men redan här- låter det rimligt med våra förutsättningar att köpa ett hus i denna prisklass? Sparat ha vi gjort just med husköp i tanken men jag famlar lite i mörkret om hur stor del av sitt sparande som känna rimligt att lägga på bostad.
Tankar om detta? -
Idag har vi 100k buffert på sparkonto och sparande på LYSA enligt följande: 350k i 60%fonder40%aktier
350k i 100% aktier
Om ett husköp blir aktuellt inom 5 år känns risken för stor. Riktlinjen “10% aktier per år av sparhorisont” ger oss 40% aktier vilket kanske är rimligt?. Tankar om detta? -
Med tanke på husmarknaden och den eventuella prisökningen som eventuellt sker framöver. Tror ni att det ligger något i att överväga husköp i närtid för att “inte missa en uppgång”