Precis köpt ett ruckel som i princip ska totalrenoveras. Fick det till ett bra pris ,vad vi tror och fått sagt till oss, ca 4-500k under marknadspris.
Har ca 900k på kontot till renovering.
Så hur tänker jag bäst här? Låna till renovering och investera eget kapital på börsen eller betala renoveringen ur egen ficka.
Har dock ingen aning om hur och vad jag ska investera i. Finns det några enkla alternativ ? Första bästa indexfond?
Det är ju alltid en risk att köpa renoveringsobjekt. Om du belånar affären också för att sätta pengar på börsen så ökar du risken på båda hållen. Kan gå bra. Kan gå dåligt.
I dagsläget med den konjunkturen vi ser ut att vara på väg in i med räntor på 4%, kanske 5%, så tycker jag risken är rätt hög att du inte slår den avkastningen på börsen. Annat du kör 100% aktier för att få mer avkastning än räntan kostar. Men då är det ju ökad risk igen. Och det kan ta tid för att börsen ska ge vad den förväntas ge i snitt om året (7%ish)
Jag hade nog kört med eget kapital i nuläget. Skulle situationen ändrat sig (lägre räntor, börsen ser riktigt billig ut efter en krasch) så kanske man kan belåna affären då, om man vill det