Vi har påbörjat planeringen av vad vi behöver göra och vill göra med vårt hus som vi bor i. Huset är ett ganska vanligt hus med ungefär 50 års slitage, renoveringar och blandade stilar. Som livet ser ut nu är det här ett hus vi vill ha kvar länge, fram till pension eller ännu längre.
En del av renoveringarna är nödvändiga men inte akuta, men vi vill gärna få det gjort så vi har glädje av det så länge som möjligt. Det rör sig om ett badrum där allt behöver göras och uppskattningsvis så är det omkring 300k kr som behövs till detta. Större delen av jobbet görs av vvs-firma och plattsättare.
Utöver badrummet har vi några saker vi vill göra som är mer för estetik och sinnesfrid, nya golv i några rum, bygga funktionellare förvaring i sovrummen, fräscha upp delar av köket och kanske i slutändan kosta på oss lite nya möbler när barnen är större (förskoleålder nu). Min bedömning är att detta kommer att kosta omkring 100-150k beroende på vad vi hittar på. Dessa renoveringar kommer att göras i stort sett helt på egen hand så det är nästan bara materialkostnader.
Hur resonerar ni kring finansiering av detta? Gemensamt har vi tillgångar som täcker detta med god marginal men det tar emot att ta allt från investeringar och buffert (cirka 250k).
Huset är “värt” straxt under 2,5 msek och belåningsgrad på omkring 55% så det finns utrymme att låna uppåt 300k eller mer. Banken lät inte negativa till detta vid senaste samtalet och pantbrev är klart.
Nödvändiga renoveringar har jag lättare att motivera ett lån till. Men resten?
Dra ner på månadssparandet och skapa en tillfällig “renoveringsfond” som ska täcka sånt vi gör för att det är kul?
Sälja av mindre givande investeringar och städa portföljen?
Använda ungefär halva bufferten men ha som mål att fylla på den snabbt sen till en lagom nivå?
Låna mera? Räntan är ju på väg ner…
Övriga förslag?
Kort om oss är två heltidsarbetande föräldrar med löner kring medianlön. Bor i en mindre stad med två barn i förskoleålder. Trivs bra där vi bor och med våra jobb men på lång sikt finns en önskan att inte behöva jobba mer än cirka 20 år till.
Jag propsar alltid på att låna mer sålänge man har god marginal till att betala räntan (en måttstock kan tänkas vara under gränsen för skärpt amorteringskrav).
Bolånet är billigare än alternativkostnaden, vilket är att ha mindre investerat. Sen när det kommer till renoveringar är det också lättare att mentalt bokföra det som värdeökande åtgärder så belåningsgraden stiger inte lika mycket heller.
Jag hade valt alternativ 1 och öppnat ett sparkonto i SBAB eller någon annan bank med riktiga kontonummer som man kan ha gemensamt konto med någon annan person. Fördelen med detta är att du inte är beroende av börsen samtidigt som du också får en liten ränta. När du närmar dig nivån som krävs kommer räntan ändå vara märkbar i kronor räknat.
Alternativ 1 samt 4. Låna upp för vad badrummet kostar samt materiel för övriga renoveringar. Skapa ett nytt konto som får heta möbler där ni lägger in ett månadssparande. Blir lättare att prioritera vad som faktiskt ger värde för er inredningsmässigt om man gör det över tid.
Jag formulerade mig för enkelt, jag menade att lån och eget kapital förutom buffert skulle täcka all renovering direkt så att ni skulle få tid till annat i livet nu. Jag missar lätt att det här forumet handlar om ekonomi i första hand och inte byggahus…
Mitt tipps är också låna till renoveringarna. Ta dessutom till så ni har till det ni behöver och inte behöver vänta på pengar för att komma vidare medans arbetslusten är stor. Och kan anlita hantverkare att göra klart ifall ett projekt blir vatten över huvet. Ni kan alltid amortera in pengarna när det är klart om det blir nåt över.
Gör ni sen en ny värdering efteråt medans allt är nyrenoverat kan ni mycket väl ha minskat er belåningsgrad.
Pengarna på börsen kommer troligen generera mer än lånet kostar. Och det är otroligt skönt att ha ett växande kapital som backup för andra saker.
Man kan köra ett separat sparande till möbler om man absolut vill kunna köpa dem även efter ett börsras. Kan man tänka sig att vänta lite om det skulle hända så hade jag hellre haft även de pengarna investerade och så passat på att handla möbler för avkastningen ett bra år istället.