Belåna för renovering eller ej?

Hej alla Rika tillsammans proffs!

Blir mitt första inlägg här som Patreon medlem.

Först vill jag tacka Jan och Caroline för en grym podd som jag följt i flera år. Har gjort att jag har ett bra sparande. Stort tack och värt varje krona som patreon medlem o sponsrar er gärna!

Min fråga:
Jag och min fru ska renovera våra badrum ca 400 000:-. Idag har vi typ 45-48% belåning på villan i Sthlm förort. (ca 2,8 miljoner i lån på huset som är värt ca 6 miljoner.)

Men vi har ca 2 miljoner i sparande i fonder (Indexfonder o lysa) och några hundra tusen likvid. Vilket är tänkt för pension o att leva bra för. Har medelinkomster (i sthlm mått).

Vad är bäst?

1. Belåna upp villan för typ 3-400 000:- och betala renoveringen med det? Huset lär värderas upp och jag kommer nog ligga under 50% belåningsgrad ändå.

2. ligga lågt belånad och ta ut de 400 000:- från de fonder jag har på börsen och betala renoveringen.?

3. Eller 50/50. låna upp typ 200 000 och ta ut från lysa 200 000?

Stort tack!

Känner igen mig i denna frågeställningen. Vi har ställts inför samma tankar om huruvida vi ska låna upp eller sälja av fonder/aktier. Blev det förstnämnda :grinning:

Tror du räntan på lånet eller avkastningen på fonderna kommer vara högst?

Där har du svaret

3 gillningar

så sant, så sant… :grimacing:

1 gillning

Eftersom en del av kostnaden kommer höja värdet på bostaden och belåningsgraden ändå kommer hamna runt 50% skulle jag öka lånet.

2 gillningar

Varmt välkommen @Bjoerne!

Jag håller med föregående talare, givet att sparhorisonten är tillräckligt lång och ni kan fortsätta sova gott om natten.

@Bjoerne, jag är helt enig med @MSbgh och Jan.

Även om jag är en försiktig general och inte alls glad för belåning, så tycker jag att 1:an är helt rimlig med den högst rimliga belåningsgraden.

Dessutom gillar jag att hålla isär huset/renoveringar/belåning från pensionssparandet, även om det är metal bokföring :slight_smile:

Jag är helt emot övrigas åsikter här. Men det är helt känslomässigt baserat. Jag förstår också att det bästa ekonomiska beslutet är att hålla kapitalet investerat och låna till renoveringen.

Men jag kan inte komma över att jag anser att all renovering och köp av saker (bilar, båtar etc) är konsumtion, och bör finansieras på annat sätt än att låna upp mer pengar. Skulle möjligen kunna tänka mig att låna till en sådan renovering om jag samtidigt skulle lägga upp en amortering av lånebeloppet.

2 gillningar

I det här fallet handlar det om att underhålla och eventuellt öka husets värde. Så beroende på hur man vill finansiera löpande underhåll skulle jag kunna tänka mig alternativ 3, med 50/50.

Oavsett tycker jag att det låter klokt att amortera på 5-10 år, så att man kan låna inför nästa renovering. Då blir lånet en form av periodisering.

1 gillning

Jag går i precis samma tankar, fast i lite större format, då jag snart får ett stort arv.

Får väl se vad som kommer ut först efter att brorsan o jag genomfört arvsskiftet.

Är inne på 1-an, fastän arvet är stort.
Har heller inga bolån - så kanske låna 2 mille eller tänker jag dumt här?

1 gillning

Lägenhetens värde: 4.5-5 Mkr.

1 gillning

Tips för att sova gott om natten:

Eftersom fonderna är så likvida kan du om räntan skenar sälja dina fonder och snabbt amortera ner lånet du tog för renoveringen.

Nu är det kanske inte så troligt att räntorna sticker iväg så snabbt (vem vet…??) men det viktiga är ju att du kan om du vill!

jo, visst är kanske fonderna lätt påverkade av om räntorna drar iväg men inte till samma grad.

2 gillningar