Kontantinsats, sälja fonder?

Hej!

Familjen står i färd med att bygga hus. Oerhört nervkittlande, spännande, ångestladdat och fantastiskt!

Vårt hus kommer landa på ca 4,5 miljoner. Tomten äger vi redan, värderad till 800kkr. Tänkt kontantinsats är 700kkr (öronmärkt till insats, utanför börsen).

Utöver kontantinsatsen har vi ett totalt sparande på cirka 700kkr som är placerat i fonder.

Hur bör vi tänka här? Gå in med maximal kontantinsats för att dra ned belåningsgraden eller behålla pengarna på börsen? Pengarna på börsen är en fördelning mellan mellanrisk-högrisk.

Vi är totalt 4 i familjen, föräldrarna i våra bästa år (runt 30) och två barn på 3 respektive 1 år. Separat barnspar finns utöver ovanstående summa, även en buffert på 150kkr.

Rådvill, hjälp!

1 gillning

Jag hade gått in med minimal kontantinsats, och gjorde samma när jag köpte lägenhet tidigare i år. Mitt enda undantag hade varit om det endast saknades kanske 50k för att slippa extra amorteringskrav. Men nu behövdes inte det ändå, så då blev det 15 %! :slightly_smiling_face:

Finns väl ett (eller flera?) avsnitt av podden som handlar om just det här också, som hör-och-läs-tips!

2 gillningar

Skulle försökt resonera enligt Fyra-hinkar-principen:

Hade nog även tagit ut lite pengar från fonderna då få saker driver kostnader såsom ett hus (och bil).

1 gillning

Jag o sambon köpte nyligen lägenhet och gick bara in med 15% trots att vi hade kunnat gå in med minst 30%. Jag tänker att det jag har i fonder o aktier ytterligare bidrar till att mina pengar växer samt att man inte satsar alla sina pengar i en o samma hink. Dessutom så vill vi amortera för att en dag köpa oss fria från ekorrhjulet.

3 gillningar

Tänker att er kostnad totalt blir 4,5m kronor men gissar att värdet när ni är klara kanske blir högre.
Er belåningsgrad är ju redan nu (utan värdeökning när ni är färdigbyggda) lägre än 85%. Ni är unga och räntan kommer ju förhoppningsvis fortsätta ligga ganska lågt ett bra tag till. Därför hade jag personligen inte rört fonderna utan tänkt långsiktigt där. Ni kommer ju ändå att amortera (iallafall 1-2%) så lånet minskar ju hur som helst.

Tänker dessutom att det nästan alltid blir dyrare än man tror med nytt hus - trädgården, möbler etc. så gör allt 100% klart först och fundera sedan vidare.

Och givetvis se till att ni har lägsta möjliga bolåneränta - där kan man spara mycket om man är tuff med banken.

Lycka till!

2 gillningar

Jag skulle lägga minsta möjliga kontantinsats.

Vi renoverade vårt hus med sparade pengar.
Detta har gjort att vi haft väldigt stor del av vårt “kapital” liggandes i huset.
Nu har ju bostadspriserna stigit så det har väl inte gett ett dåligt resultat men jag tycker att beslutet var dåligt då det gett väldigt liten riskspridning och fattades bara för att vi ville ha så lite lån som möjligt.

Det hade varit bättre att låna upp till renoveringen och behålla pengarna investerade, av flera anledningar.

Jag länkar till en artikel som jag tycker är läsvärd:

Stort tack för era svar.

Givetvis känns det bättre att behålla våra placerade besparingar. Till saken hör att vår bruttoinkomst per år ligger på ca 800kkr, vi kan dvs låna max 3,6 miljoner om vi vill slippa det skärpta amorteringskravet á 1%.

Jag tar till mig era råd och tar diskussionen vidare med banken.

1 gillning

Så ni saknar 200k för att slippa amorteringskravet?
Tänk på att ni kan komma under gränsen både genom att amortera ner lånet men även öka era löner.* om ni lånar 3 825 000 och amorterar 3 % är lånet efter ett år endast 3 710 000. Varsin löneökning på 3 % så är ni nere under skuldkvoten (någon tusing kort bara…) på bara ett år, istället för två år om ni räknar att bara amortera ner till under 3 600 000 :slight_smile:

Och ni kan ju alltid, när ni vill, extraamortera en klumpsumma. Så lånar ni 85 % kan ni alltid lätt ångra er och slänga in mer.

Stort tack för era svar!

Har varit dålig på att svara, men läget har förändrats en aning;

Jag fick ett förtida arv på 1 miljon kronor, således har vi 1,7 miljoner att använda som kontantinsats. Fick huset förhandsvärderat av mäklare till 5,5 miljoner.

Hur ska man tänka nu? Lägga in mer sparat kapital, spara en bit av arvet och investera eller gå in med dessa 1,7 miljoner?

Jag hade inte ändrat strategi utifrån en större summa pengar.

Jag hade fortsatt med minimal kontantinsats :blush:

3 gillningar

Tog beslutet att gå in med 1,6 i handpenning.
Totalt har vi 170000kr sparat i buffert samt ca 700000 sparat i fonder. Svårt val, men det möjliggör en högre sparkvot in i fonder kontra amortering enligt kravet…”den som lever får se”. :slight_smile:

3 gillningar

Låter som ni tog ett väl genomtänkt beslut då! Såna är alltid skönast, och oftast bäst, att ta :slight_smile:

1 gillning