Två bostadsrätter → ett hus: hur hade ni optimerat ekonomin?

Hej,

Om cirka ett år planerar jag och min blivande fru att flytta och vi går i tankarna att köpa hus. I dagsläget äger vi varsin lägenhet i Stockholm och jag skulle gärna vilja diskutera hur vi på bästa sätt kan använda kapitalet och hur vi bör tänka framåt.

Lägenhet A:

Värde: ca 2,6 miljoner kronor

Lån: ca 1,9 miljoner kronor

Lägenhet B:

Värde: ca 3,3 miljoner kronor

Lån: ca 1,5 miljoner kronor

Hus vi planerar att köpa:

Pris: ca 3 miljoner kronor.

Nuläge:

Vi har inga barn i dagsläget, men planerar för det framöver. Utöver bostäderna har vi drygt 500 000 kronor sparade i fonder och aktier. Vi bor i Stockholm i dag men planerar alltså att flytta till en mindre stad. Vår livsstil och våra utgifter är ganska “vanliga” och vi trivs bra med hur vi lever.

Min fråga är hur ni i detta forum anser att vi bör prioritera.

Bör vi betala av en större del av huset direkt? Hur stor buffert är rimlig att ha på sparkonto, och hur mycket bör investeras i fonder?

Jag har själv läst att en belåningsgrad på runt 60 % på huset kan vara rimlig, särskilt med tanke på amorteringskraven. Vidare tänker jag att cirka 300 000 kronor på ett sparkonto med insättningsgaranti känns tryggt som buffert, och att resterande kapital kan investeras i fonder. Resonemanget bakom detta är att investeringar historiskt sett har gett bättre avkastning än att amortera.

Tar gärna emot era tankar, frågor och erfarenheter.

Tack på förhand!

Elias

Har du försökt söka på forumet? Finns tiotals trådar, bland annat denna

Här finns också avsnitt och diskussion om buffert 342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Det finns ju en hel del ytterligare variabler som tex era löner och andra större utgifter som kan påverka vad som är bästa valet. Men utifrån det som står och förutsatt att ni inte har alltför låga löner skulle jag sätta så mycket kapital som möjligt på börsen och mindre i huset. Detta eftersom en villa man kan få för så lite som 3 miljoner sannolikt kommer ligga ganska still prismässigt eller rentav gå ner. Då vinner man mer på att ha kapitalet på börsen. Bor man tvärtom i ett område där prisutvecklingen är stabil och det finns en hög efterfrågan kan det vara vettigare att ha mer kapital bundet i bostaden.

Tack för svar, ska läsa igenom länkarna du delade!

MVH