Ytterligare fråga om amortering vs att lägga på hög

Hej,

Här kommer ytterligare en fråga om amortering eller att lägga den pengen på hög.

Vi har en bostadsrätt med ett marknadsvärde på strax över 1M (räknar lite grovt då marknaden håller på att ta stopp).
Vi har 3 bolån på tot 360k, bunden ränta ca. 1,4% till okt, respektive februari.

Vi tror att vi flyttar om 2-3 år.

När jag räknar på framtida boende som är rimligt för oss landar det på runt 2,85M till en belåningsgrad av 70%.
Till detta har vi idag runt 200k på sparkonto med ränta (ligger ej i fonder då de ska nyttjas om några få år). Om vi vill kan vi även använda lite av buffertkonto och lekhink till detta.

Summa kontanter till bostad ca. 260k

Min fråga är vad som är mest smart för oss med tanke på framtida bostadsköp.
Fortsätta amortera eller lägga pengarna på hög till kontantinsats och låta inflationen tugga på lånet?

Det kanske är smart att spara ihop summan för kontantinsats för att inte vara beroende av överbryggninglån?

Hur tänker ni vid bostadsköp? Är ni redo att använda passiva hinken till detta?

Ps. Jag har genom RT förstått att smartast ekonomiskt hade mest troligt varit att lägga pengar i fonder istället för att amortera så mkt.
Men vi har en delad ekonomi och min fru har förespråkat att amortera. Och nu är jag glad över detta då vi har haft ekonomi för att vara föräldralediga trots tuffare läge i omvärlden.

Tacksam för vägledning :slight_smile:

Jag hade inte amorterat så länge jag haft bundna lån på så låga räntor som ni har. Först när räntan kommit upp till 4-5% hade jag övervägt det.
Jag hade lagt pengarna på fasträntekonto (minst 6mån) eller räntekonto tills första bundna lånet går ut.

2 gillningar

Tack för input.

Det har jag faktiskt redan gjort en kortare period nu. Känns smart.

Men när räntan på bolån går upp. Är det då smartare att amortera? Eller har vi trots detta glädje av att lägga de pengarna i sparkonto så att vi bygger upp en pengahög inför bostadsköp?

Pengarna bör läggas där räntan är högst.

Om bolån har högre ränta än vad man kan få från en investering (till samma risk) då ska man amortera.

Dock får du se till att ha tillräckligt med pengar för en del kostnader i samband med sälj/köp vad nu det kan vara för något, kanske handpenning eller liknande etc.
Plus ha en buffert för oförutsedda händelser.

Sätt er inte i en situation där ni tvingas till blancolån till ni sålt bostaden.

2 gillningar

Ja. Jag ska nog läsa på lite om vad som behöver betalas direkt när vi köper boende. Det är ju lite mer att tänka på om det är en villa än om det är en bostadsrätt.

Jag tror att det kan vara en god ide att lägga lite mer pengar på hög och att därefter fortsätta amortera. På så vis är vi redo med pengar om rätt bostad kommer upp.

Jag får försöka spika hur mkt kontanter som kan vara bra att ha så att jag vet när vi vill fortsätta amortera.

Första lånet löper ut 30 okt, 90k. Sista lånet löper ut juli -24, 250k. Så i bästa fall hinner räntan gå ner till nästa sommar.

Tack för input