Första inlägget för min del.
Tänkte dubbelkolla med er om min tanke håller hela vägen eller om jag kört snett i tankebanorna.
Jag och min fru äger en bostadsrätt. Vi har ca 3miljoner i lån. Värderingar av bostaden är 4miljoner.
Vi kommer att flytta inom 3 år. Då till en större och dyrare lägenhet.
Nu till min fråga.
Vi har utrymme att öka vår amortering. Ska vi göra det eller ska vi spara pengar på hög på ett sparkonto för att använda till kontantinstants till nästa boende?
Jag vill tro att öka amorteringen leder till att vi får mindre kostad i form av räntekostnader + att vi får förhoppningsvis mer pengar i fickan när vi säljer bostadsrätten.
Finns det någon nackdel som jag missar?
Just för att vår sparhorisont är max 3 år tänker jag att denna lösning är bättre än sparkonto eftersom vår bolåneränta är högre än den räntan jag får på ett sparkonto.
Om räntan är hög så låter det rimligt att amortera. Men om ni samtidigt vill ha mer kontanter till insatsen så skulle ni ju kunna göra både och? 50% amortering och 50% sparkonto?
Att öka amorteringen minskar ju er likviditet. Personligen hade jag försökt hålla mig så likvid som möjligt innan ett bostadsköp, skönt att ha pengar över då. Ni får ju också tillbaka 30% av alla räntor ni betalar så det blir ju mindre kostnader än man kanske först tänker.
Men ja, samtidigt är det ju inte dumt här att amortera, så jag säger som förra talaren, kör 50/50.
Borde vi inte vara lika likvida om inte mer vid försäljningen även om vi ökat amorteringen förutsatt att vi säljer för 4 miljoner?
Fast iofs inräknat dom 30% man får igen så är ju räntan på sparkontot bättre.
Vi amorterar redan 2% idag men skulle i teoretiskt kunna amortera både 4 eller 6%.
Jo absolut, om du säljer först och är redo att bo på hotell ifall ni inte hittar nytt boende så ska ni ju amortera.
Vill ni vara flexibla och kanske hitta nya boendet först så är det bättre att vara så likvid som möjligt.
Amortera hellre då på nästa boende, men rekommenderar egentligen att amortera så lite som möjligt då och köpa indexfonder istället, ifall inte styrräntan är 7-8% vill säga.
Man betalar skatt på räntan på sparkonto och jag tvivlar på att du hittar ett sparkonto med högre ränta än lånet. Jag hade amorterat, för kort horisont för att ta risk med pengarna. Sedan kan ni fundera på om ni ska kunna lägga handpenning utan att hinna sälja det gamla boendet eller om ni säljer först och köper nytt sedan.