Husinsats - Amortering eller Sparkonto?

Hej!

Önskar höra hur ni andra resonerar.

Äger idag ett mindre hus med lån, men vi tänker nog flytta till större inom några år då det kan bli aktuellt med barn etc. Har börjat lägga undan en större summa varje månad till en rimlig insats för nästa hus.

Fråga:
Är det bättre att jag amorterar på vårt nuvarande hus och vid försäljning gör dessa pengar likvida inför köpte av nästa eller är det bättre att jag sparar dessa på ett sparkonto med insatsgaranti och så hög ränta som möjligt?

Kommentar:
Jag har fått för mig att det sistnämnda är bäst då jag snabbt kan få fram pengarna och köpa nästa hus med dem som insats redan innan vi säljer vårt nuvarande hus. Har jag tänkt rätt här?

Om jag amortera skulle jag få mindre räntekostnader under tiden jag sparar och då kunna spara mer (antar jag) på den tiden. Dock skulle pengarna vara “låsta” i bostaden tänker jag?

I och med att jag sparar på ett vanligt sparkonto räknar jag heller inte med någon större tillväxt ränta (2-3% ish), men skulle jag amortera skulle jag minska en skuld som har 4,22% ränta.

Välkomnar era reflektioner om hur jag borde tänka här =)

Ser inte hur sparkonto skulle vara bättre. Eller kanske om ditt nuvarande hus är omöjligt att sälja.

1 gillning

Ja, med eftertanke så känns amortering som bästa strategin, tror att huset nog säljer men inte med någon vinst direkt. Oavsett så har man gjort lite sparande i form av lägre räntekostnader under tiden.