Amortera eller sparkonto med kortsiktiga pengar till ny bostad?

Hej,

Jag har letat efter denna diskussion i forumet men ej funnit den, så nu va det dags att göra sitt första inlägg.

Min fråga handlar om hur jag bör tänka med kortsiktiga pengar (till bostad).
Jag har, under ett gäng år, sparat med jag-vet-inte-hur-länge-horisont, med tanke på uppgradering av vårt boende. Sparandet har till huvudsak bestått av 50-50 hos Lysa.

Nu har bostadsköpet kommit närmare och jag skulle gissa på att det sker inom 2 år.
Därför tänker jag att det nu är läge att sänka risk och stegvis flytta pengar till ett sparkonto.
I mitt fall handlar det om ca 600k som idag är investerade (utöver de har jag buffertsparande hos Lunar). Vi har i nuläget ett rörligt bostadslån på 2.5 milj.

Min fråga handlar om hur jag skall hantera mina pengar nu.

Alternativ 1: Sälja av Lysa 50-50 och sätta pengarna hos Lunar alternativ Lysa sparkonto till 2.x ränta.
Alternativ 2: Sälja av och amortera så mycket som möjligt på bostadslånet (med 3.x ränta).

Rent ekonomiskt sparas ju mest pengar på amortering, men finns det andra fördelar med att ha en hög pengar på sparkonto? Finns det andra alternativ jag inte tänkt på?
Givetvis gäller detta inte buffertsparande som stannar där det är.

Hur tänker ni? Tacksam för svar!
Om frågeställningen känns igen från tidigare diskussioner på forumet skulle jag hemskt gärna hänvisas dit :slight_smile:

Det kan vara skönt att slippa handpenninglån och eventuellt brygglån.

Vill du det så bör du ha 10 % respektive ytterligare 5 % av din planerade köpeskilling på sparkonto.

Det finns ju en matteövning att göra där också om det faktiskt är bättre att amortera och sen ta ett brygglån med högre ränta eller att ha pengarna på sparkonto med sämre ränta än ditt nuvarande bolån…

2 gillningar

Tack för ditt svar!
Tåls att räkna lite mer på det helt enkelt.
Det är ju inte en skandal om pengarna stannar på sparkonto ett tag!