Amortering, räntefonder eller sparkonto

Hej!
Jag är 32 år, bor i bostadsrätt och investerar regelbundet i fonder med ett långsiktigt fokus (primärt LF Global index)

Inom fem år planerar jag att sälja min nuvarande lägenhet och köpa något större. Jag har amorterat en del och har idag en uppskattad mellanskillnad mellan bostadens marknadsvärde och lånet som motsvarar ungefär vad jag kommer behöva i kontantinsats till nästa köp.

Jag vill fortsätta investera majoriteten av mitt sparande långsiktigt, men funderar nu på hur jag bäst placerar den del jag behöver inom fem år till bostad.

Idag amorterar jag 2 000 kr mer än vad som krävs enligt amorteringsreglerna. Min fråga är hur jag bör tänka kring det fortsatta kortsiktiga sparandet – är det mest fördelaktigt att:

• fortsätta amortera dessa 2000kr extra (bolåneränta är ca 2,9 %),
  • spara på sparkonto (ca 1,5 % ränta),
  • eller lägga pengarna i låg-risk räntefonder?

Min spontana tanke är att amortering är mest “lönsamt” på kort sikt. Utöver detta har jag ju en budget på sparkonto och investerar långsiktigt i globala fonder. Hur hade ni resonerat?

Tack på förhand!

Varför inte bundna sparkonton (3% ränta)?

1 gillning

Jag håller med dig. Eftersom du redan har både buffert och fondsparande, och din tanke med pengarna du frågar om är att använda dem till nästa bostad, så framstår amortering i mina ögon som det bästa alternativet.

2 gillningar

Använder själv fasträntekonton för lite högre ränta i en liknande situation. Om lägenheten inte blir såld direkt, mycket kan hända på marknaden, så har jag hellre kapitalet lättillgängligt för att kunna finansiera köpet av den nya bostaden. Det är svårare om pengarna har använts för att amortera och är mer eller mindre låsta i bostaden.

2 gillningar

Klok invändning, men är det inte så att banken ofta ändå kräver att man har sålt den gamla lägenheten innan de beviljar lån för den nya?

1 gillning

Det är en individuell bedömning. Även om det inte går att köpa först och sälja sen, så är alternativ som ger flexibilitet och tid bra. Med pengarna för handpenning och kontantinsats tillgängliga i alla fall så går det att ha lite mer is i magen vid försäljningen kanske få mer betalt.

2 gillningar