Sälja fonder inför extraamortering eller behålla i fonder?

Hej! Första post här! :slight_smile:

Har en fråga som jag skulle uppskatta lite perspektiv på. Hela vårt bolån, på totalt 4,7 MKR, är just nu bundet på 1.18% tills slutet av 2023. Även om det är omöjligt att förutspå hur räntorna kommer utvecklas nästa år så gissar jag att de kommer att ligga runt 4-5%, vilket för oss skulle innebär betydligt högre månadskostnader.

Jag har räknat på att vi skulle kunna sänka våra lånekostnader och hamna under 70% belåningsgrad om vi extraamorterade ca 1 MKR. Jag undrar därför om det är klokt att sälja av en del av vårt fondinnehav och avsätta dessa pengar på ett sparkonto med högsta möjliga sparränta, istället för att riskera att börsen går ner ytterligare under kommande året.

Vad tycker ni om detta? Klokt eller dumdristigt?

Tacksam för svar!

Frågan är alltså, om jag tolkar den rätt, om du ska ha pengar som ska användas om ett år på sparkonto eller i fonder?

Den allmänna hållningen här på RT är att vid kort sparhorisont hålla pengar på konto.

(Om frågan är huruvida du ska amortera eller investera finns det flera andra trådar om det redan)

Indirekt handlar frågan om ifall man tror börsen ska stiga det närmaste året eller ej.
Det vet vi inte och vi kan inte förutsäga.

Har man inte råd att förlora pengar på börsen ett år till då kanske de inte ska vara där.

Jag personligen tror börsen kommer ligga på pluss mot nu ett år frammåt i tiden, men ingen kan veta.

Hej!

Här kommer några tankar:

Följande premisser kan ses som argument för att inte sälja av fonder och avstå från att amortera extra:

• ni planerar att bo kvar länge i huset
  • ert fondsparande är långsiktigt och sannolikt har aktifonderna positiv utveckling på lång sikt (historiskt har snittet varit högre än 4-5%)
  • ni har en stabil buffert och goda marginaler även med en ränta på 4-5% (ni kan dessutom i nödfall använda en del av kapitalet i fonderna)
  • amorterar ni extra blir pengarna låsta i huset och det dröjer troligen innan ni kan få motsvarande summa tillgänglig (om ni inte belånar er mer igen)

Argument för att sälja fonder och amortera extra:

• god nattsömn - leder den högre räntan och belåningsgraden till hög stressnivå kan det emotionellt vara värt att amortera extra. Ni kommer dessutom närmare 50% belåning som är ytterligare en trygghetsgräns att nå.
  • extra amortering blir ett sparande med garanterad avkastning motsvarande den nya räntan, även på kort sikt.

Ni får i mångt och mycket väga det rationella mot det emotionella och se vad som verkar bäst för er.

Har du inte sett avsnitt 102, som handlar om frågan du ställer, finns länk här:

Det har hänt en del med ränteläget sedan avsnittet släpptes, men frågeställningen är ju fortsatt aktuell.