Diskussion på jobbet: Amortera eller spara?

Hej alla. Vi har på mitt jobb en diskusion om hur man ska spara. Vissa menar att man ska betala av sina lån först. Vissa menar att man ska betala av så låte på lånen man kan. Och lägga pengarna på fonder/aktier. Och somliga menar att man ska betala av på lånen så de hamnar under en belåningsgrad på 50% och därefter lägga mer på sparande. Vad anse ni är bäst.

1 gillning

Detta har diskuterats rätt länge här: Amortera inte på bostaden—det höjer din risk! - Vardagsekonomi / Bostad, bolån och boendeekonomi - RikaTillsammans Forumet

Personligen kommer jag nog fortsätta amortera lite även vid belåningsgrad under 50% av gammal vana, men jag sparar mer (i global index) än jag amorterar.

4 gillningar

Det är ganska enkel matematik men ändå dyker den här frågan upp gång på gång. Hint: jag har aldrig amorterat en spänn :wink:

1 gillning

Jag har hittils valt att extea amortera rätt hårt för att komma under 70% belåning. Och nu har jag nått det målet och funderar på att lägga dessa pengar på ett sparande med lite utspridda risker istället. Men med möjlighet att plocka ut som en buffert, ifall det skulle behövas.

Jag har valt att amortera ner till 50% belåning. Har sedan skapat ett ISK som jag döpt till bostad där amortingsbeloppet nu sparas på börsen istället. Planen är att dom sista 50% ska betalas av den dagen jag bestämmer mig för att gå i pension och jag inte kommer att flytta något mer då det kan bli problem att få nya lån när man inte längre har en anställning.

Samtidigt finns inget fel svar på denna fråga. Har varit uppe ett antal gånger tidigare och man ska göra det som känns rätt för just dig. Mår du bättre och sover bättre med att fortsätta amortera så gör det. Föredrar du att både amortera och investera så gör du det. Hitta det som passar dig och det som får dig att sova gott om natten.

4 gillningar

Vi amorterade aggressivt 6000:-/mån i början av vårt husägande ner till 75% då vi gick ner till 4000:- för att öka på vårt buffertsparande och just i dagsläget så amorterar vi 2000:-/mån på ett ~50% bolån och buffrar 7600:-/mån i ISK….

Vi började också på liknande sätt, 1) först med ordentlig amortering och 2) sedan med lite mindre amortering kompletterat med ökat eget sparande.

För oss har det varit en stegvis process att inse och agera på att vi föredrar att ha kapital mer tillgängligt än när det är bundet i boende.

Konsekvensen blev att vi efter de två första stegen gick vidare med att 3) sluta amortera helt och “låna tillbaka” pengarna vi tidigare hade amorterat, och 4) öka bolånet ytterligare, fortfarande utan att amortera något.

1 gillning

Vi amorterar aggressivt även fast vi är under 50%. Varför? Vi vill byta hus inom några år. Huset har bättre ränta än sparkontot. Men vi har också målet att bli skuldfri innan 50.

Vi också månadssparar i isk varje månad ganska hårt

Avsnitt 322 tar upp detta!

Stänger tråden och hänvisar till följande: Amortera inte på bostaden---det höjer din risk!

3 gillningar