Hej,
Jag har halva mitt bolån (1,5 milj) kvar som jag amorterar på. Nu har jag sparat ihop ca 3 milj som jag skulle kunna använda hälften av till att betala av bolånet med.
Är det en bra idé tycker ni?
Räntan på bolånet är 2,94.
Räntan på sparkontot är 2,70.
Jag har annat sparande i fonder på ca 1 milj.
Tar tacksamt emot tips om det finns smartare alternativ.
/Lotta
Det är aldrig fel att betala av sitt bolån. Vissa hävdar att det är bätte att investera pengarna, men allt beror på din livssituation och liv i övrigt. Risken att investera med lånade pengar är att när räntan går upp kommer börsen att gå ned, vilket skapar en typ av “rävsax” som kan skapa stora bekymmer för den som investerar.
Att betala av lånet kommer frigöra pengar varje månad som du kan göra annat roligt för, alternativt investera.
Rent ekonomiskt är det som regel att föredra att investera istället för att amortera bolån. Den kalkylen bygger ju dock på att du investerar pengarna i fonder eller dyl.
Om valet står mellan att amortera bolånet eller ha motsvarande belopp på sparkonto är svaret kanske mindre givet. Men även i det fallet borde det vara bättre rent ekonomiskt för tillfället (baserat på dina räntor och med hänsyn till skattereduktion.
Jag tänker att det finns två vanligt förekommande uppfattningar kring hur man ska agera i din situation. Du har fått ett svar från båda båda lägren.
Strikt ekonomiskt kan man argumentera för att det är fördelaktigt att över tid belåna sitt boende och investera de lånade pengarna i globala indexfonder med låg avgift.
Samtidigt känner många att en mental tyngd försvinner när man blir skuldfri. Den känslan har naturligtvis ett värde.
Här kommer ytterligare en aspekt.
Så länge du inte amorterar har du alltid valet att själv bestämma vad du vill göra med pengarna. Det kan finnas ett värde i att betala mellanskillnaden i in- och utlåningsränta för att behålla valmöjligheten. Vad det är värt kan bara du svara på.
Om du amorterar bort bolånet kan du i teorin teckna ett nytt och få tillbaka pengarna, men i praktiken är det banken som bestämmer. De kan fatta ett nytt beslut som inte linjerar med din önskan och det kan ta tid innan pengarna är tillbaka på ditt konto.
Läs denna tråd TS.
Det är objektivt bättre att sitta på cash och fonder än att ha amorterat.
Sedan mår vissa bättre av att amortera men det är inte bäst ekonomiskt då högre avkastning och lägre risk kan uppnås på annat sätt.
Det är så många fina och välmenande svar i den här diskussionstråden. @Chaeri verkar ha så stort kapital att nedanstående resonemang saknar relevans för hennes situation, men jag tycker det är värt att nämna för andra som läser tråden.
Hushållets marginaler i löpande inkomster VS utgifter borde vägas in. Eftersom en låg marginal innebär ökad risk.
Låt oss ta ett exempel;
Majid har ett bolån på 3mkr.
Majid har 500tkr på ett ISK, investerat i DNB global Indeks.
Majids hushåll har en nettoinkomst på 40tkr i månaden.
Majids hushåll har månatliga utgifter på 39tkr i månaden.
Majid har inget fast månadssparande.
Att få en större marginal i hushållet löpande ekonomi kan vara värt mer än att “tjäna pengar på att ha kapital investerat på börsen”. Tryggheten i att ha “eget” kapital investerat på börsen kan anses utgöra en falsk trygghet.
Rädslan att bolåneräntan ska stiga och börsen på kort sikt gå ned kan få Majid att ständigt oroa sig över bolånet, månadsutgifterna och beslutet om han borde amortera ned bolånet eller låta kapitalet förhoppningsvis växa på börsen.
Sparhorisonten för Majid är inte 10 år. Sparhorisonten är “fram till nästa oförutsedda utgift/katastrof”. Det ökar risken att ha investeringen på börsen.