Detta kanske är en sån där återkommande fråga, men jag är inte tillräckligt flink på att hitta gamla saker i forumet. Det närmsta jag kommer är frågan om man skall amortera eller om man ska undvika det. Där har jag redan kört rejset ett tag nu utan att amortera. Så jag tänker att jag skriver om min situation ändå.
Jag började arbeta för cirka 5 år sedan, fick stöd och köpte en lägenhet i stan, tagit lån men inte behövt amortera något, utan har sparat. Under den tiden har min karriär löpt på, jag har ökat min lön med >20k fast, oftast mer än så per månad. Har sparat ihop cirka en miljon tack vare indexfonder som puttrat på. Har haft behållningen att inte sälja av något när det varit dåliga tider eller så, fortsatt spara ungefär halva lönen per månad.
Nu ligger det så till att jag är i en fas av livet att jag, på egen hand behöver en större lägenhet. Därav har jag kikat ut och bestämt mig för en nästan dubbelt så dyr lägenhet. Då är frågan med mina besparingar:
-
Ska jag lägga besparingarna i min nya lägenhet och se till att jag fortsatt inte behöver amortera, men då förlorar fördelen med indexfonder utan lever enbart på förväntad uppgång på bostadsmarknaden?
-
Ska jag belåna mig i större grad, och fortsätta ha mina besparingar i indexfonder?
Jag försöker hålla koll på min ekonomi med excelark, men blir inte riktigt klok på den här frågan.
Hur kan jag tänka kring detta? Hur ska jag räkna? Vad gör ni andra?
Egentligen blir det väl en fråga om amortering mot besparing med skillnaden att jag inte pratar om vad jag gör från månad till månad, utan som en klumpsumma vid nytt köp. Det som spelar roll i sammanhanget tänker jag är vilken frihet jag har. Jag tenderar inte att plocka ut från mitt sparande, men ser då att jag skulle ha en ökad månadskostnad om jag var tvungen att amortera. Det i sin tur ger givetvis mindre frihet att lägga om min budget vid en tung månad.