Investering, bolån, börsen, sparkonto osv

Hej.

Jag har funderingar kring hur man bäst ska tänka kring sitt sparande, kapital och eventuell amortering i dagsläget.

Jag är en man i ~35 års åldern som har en gemensam bostad med min sambo.

Vi har en gemensam skuld på 2.150.000 kr och bostaden är värderad till 3.150.000 kr. I övrigt är vi båda skuldfria. Bolånet är rörligt och räntan är 4,11%.

När bostaden köptes gick jag in med hela kontantinsatsen (300 000 kr).

I dagsläget har jag cirka 100 000 kr på ett rörligt sparkonto med 3 % ränta och 450 000 kr på ISK med aktier och fonder och inväntar en kapitalvinst på 250 000 kr som betalas ut i augusti.

Hur ska jag tänka med mitt sparande?

• Amortering på bolånet känner jag som uteslutet i dagsläget då min sambo inte vill amortera på lånet
  • Bör jag utöka kapitalet på sparkontot som buffert?
  • Bör jag fortsätta på ISK med billig global indexfond

Jag tänker mycket kring bolånet som ökat från 1,09% till 4,11% på 15 månader. Börjar bolånet komma upp i 5% så är det ju motiverat att amortera. Samtidigt vill jag inte gå in och amortera på ett gemensamt lån om inte min sambo också gör det.

1 gillning

Snabbt inspel på språng. Jag tycker den länkade modellen är jättebra att utgå ifrån. Den kan hjälpa dig formulera frågor och svar på din sida tänker jag.

2 gillningar

Hej!

Tycker ni ser ut att ha en fin ekonomi överlag. Ni är hyfsat lågt belånade och glöm inte att räkna in ränteavdraget när du jämför din boränta med alternativ till amortering.

Ni har väl idag en tvingande amortering? Jag tycker den räcker i dagsläget och skulle fokusera på att bygga ett större kapital som inte är bundet i bostaden. Att ha varsin årslön i någon typ av likvid placering tycker jag är ett bra första mål. Då har man muskler när den oväntade motgången dyker upp.

Men i slutändan handlar allt om personliga preferenser när det kommer till amortering och investering. Det är kanske forumets mest omskrivna ämne :wink: