Hej!
Ska snart ge mig in på min första köpta bostad (typ om ett år är planen att jag ska nå en rimlig kontantinsatsnivå). Jag har delat upp mitt sparande väldigt grovt beskrivet i 3 olika kategorier:
A) Kontantinsats till bostad
B) Bil
C) Allmänt sparande (kanske typ till pension eller något sånt)
Jag har sedan några år tillbaka lagt in en bestämd summa pengar till respektive sparkategori varje månad (olika mycket beroende på vilken kategori det är). Lite oplanerat gjort då jag sparade alla dessa i ett vanligt sparkonto och investerade alltså inte dessa i några fonder eller aktier eller liknande.
Nu när jag börjar förstå börsen och aktie-/fondsparande lite bättre så är min temporära plan att:
-
Lägga alla mina allmänna sparande pengar (kategori C) in i börsen och fortsätta lägga in samma summa varje månad där, istället för i bankens sparkonto. Kanske i någon global fond eller liknande.
-
Använda kontantinsatsen som jag har sparat innan till när jag köper bostad och amortera varken mer eller mindre.
Min fundering nu är kring det här med lån. Jag har fått höra att det kan vara bra att amortera mer och betala av lånet så fort som möjligt. Det innebär i mitt fall att jag förmodligen måste ta ut alla sparpengar jag har haft hittills under kategori B och C och lägga på amortering antar jag? Så mina planer om att börja investera på börsen borde då vänta ifall man tänker så…
Hur skulle ni har gjort?
Är det viktigare att betala av lån eller ska man satsa på att spara också? Alla tips uppskattas!