Hej! Jag och min fru är båda läkare och i början av vår karriär.
Våra löner är lite drygt 50 000kr/mån med möjlighet till extrauppdrag som kan generera mer om vi skulle behöva det under en period. Vårt sparande ligger på 30 000kr/månad och vi förväntar oss att kunna fortsätta i samma tempo framöver.
Vi har precis genomfört en bostadsaffär för en bostadsrätt i en medelstor svensk stad för 2 400 000 kr. Vår belåningsgrad är tänkt att vara 85% och lånet är därmed 2 040 000 men vi har lyckats spara mer än förväntat och vi har nu ca 300 000kr över som vi överväger att sätta in i vår bostad eller alternativt spara på något klokt vis. Vi har fått några olika erbjudanden från banken: Rörlig 1,34%, 1-år bundet 1,34% eller 3 år 2,11%. Vi har som mål att köpa vårt drömhus om ca 2 år och förväntar oss att behöva en handpenning på ca 1 miljon och vi har därför en relativt kort sparhorisont. Planen är att efter vårt husköp om ca 2 år, ha ett långsiktigt sparande på minst 10-år via tex fondrobot.
Vi har stor respekt för det vi inte kan och även om vi är intresserade av ekonomi så inser vi att vi är alldeles för okunniga för att kunna fatta välgrundade beslut. Väljer därför att vända oss till er för kunna få lite vägledning. Tack!
Om ni vet att ni behöver använda pengarna om 2 år till att köpa ett nytt hus tycker jag ni kan amortera (eftersom räntan på lånet sannolikt är högre än räntan ni får på sparkonto med insättningsgaranti).
Om ni skall köpa villa om två år kan det vara en fördel att lätt kunna komma åt pengarna som behövs för handpenning utan att ha sålt den befintliga bostaden först.
Brygglån finns som alternativ, om man blir beviljad ett sådant.
Jag håller med @SNS här. Med så kort horisont hade jag toksparat på sparkonto med insättningsgaranti. Bind på ett år om banken står fast vid det erbjudandet och börja spana på hus och områden.
Att ha lite rörelseutrymme på konto när rätt hus plötsligt poppar upp är guld värt.
Lyckas ni få ihop 1mkr på denna tiden då? Annars måste ni ju ha handpenningslån ändå. Men på så kort tid så hinner ju inte skillnaden på bolåneränta och sparkontoränta göra särskilt många kronor.
Vi förväntar oss som sagt att kunna spara 30 000 kr/månad i två år till. Vi har lyckats med mer än så de senaste två åren och nu ökar vår lön med 20% dessutom. Det räknat med att vi bibehåller våra 300 000 på ett sparkonto och startar med 85% belåningsgrad.
De 300k kan ni ha som buffert, binda lånet på 3 år eller längre, sedan lägga 15k på amortering och ränta. Så skulle jag gjort iallafall. Det är när räntorna är låga som man ska amortera, inte när de är höga (men även då så klart).