Amortering - spara för kontantinsats

Hej!

Tack för insläppet i forumet. Jag är ny i ekonomivärlden men försöker mer och mer sätter mig in i allt. Jag har läst mycket här och lyssnat på podden och därmed fått olika funderingar.

Om man har ett högt bolån med rörliga räntor och planerar om 1-3 år köper större/dyrare fastighet hur ska man tänka då kring sitt sparande och kontantinsatsen. Vi har investerat sedan många år långsiktigt i fonder/aktier och har ett buffer. Till saken hör nu att jag har fått en 40% löneökning och jag vill investera de bra.

När vi köpte huset (hade kvar bostadsrätten) var vi tvungna att låna pengar för kontantinsatsen tillfälligt från släkten och vi kan/vill inte göra det igen i framtiden. Jag har aldrig förstod hur andra gör de ens kontantinsats mer eller mindre sitter fast i den andra bostaden tills den är överlämnad utom handpenningen.

Jag hörde idag i podden att man kan amontera mycket (tex med en större summa man har sparat) och sedan i teorin be om att öka lånet igen tillfälligt för att få tillbaka pengarna. På så sätt kan man frigöra de pengarna igen för att har de som kontantinsats och man slipper låna från annat håll? Tänker jag rätt här?

Vad är annars smart att nu investera de pengarna i om vi vet att vi vill köpa större inom 1-3 år?

Ursäkta om det är en lite för enkel fråga här i forumet. Men tack på förhand.

Det vanligaste är att man får ett så kallat “överbryggningslån” (eller “brygga”) från banken. Det är i praktiken ett blancolån men ofta med bra ränta.

1 gillning

Njae, du tänker nog på handpenningslån? Brygglån är för den vanligtvis korta tiden mellan tillträde till ny bostad och frånträde från den gamla, när man har 2 bostäder och bolån. För att få ett brygglån krävs normalt påskrivet säljkontrakt på gamla bostaden.

Till TS, läs på någon banks hemsida angående handpenningslån och brygglån. Verkar vara det du söker.

1 gillning

Tack för svaren. Jag uttryckte mig kanske fel. Jag vet om själva “brygglån”/handpenningslån. När vi efterfrågade det vid tidigare försäljning tyckte vi bara att det var onödigt dyrt. Undrade mer om det enligt nedan är ett bättre alternativ.

“Jag hörde idag i podden att man kan amontera mycket (tex med en större summa man har sparat) och sedan i teorin be om att öka lånet igen tillfälligt för att få tillbaka pengarna. På så sätt kan man frigöra de pengarna igen för att har de som kontantinsats och man slipper låna från annat håll? Tänker jag rätt här?”

Skulle inte ta förgivet att få utöka bolånet i en situation där man samtidigt köper ett nytt objekt, det låter bara märkligt.
När vi visste att vi ville köpa större/dyrare hus inom ett par år så valde vi att sluta amortera helt (möjligt under covid). La allt på ett sparkonto istället. Bättre ha pengar i handen än huset mitt i affären! Vi skarvade kontantinsatsen med ett mindre överbryggningslån mellan köp och sälj, eftersom vi köpte först. Det var muntrare tider på bostadsmarknaden då :sweat_smile:

1 gillning

Så hade jag tänkt när räntan var 1 %. Idag är det värre, jag kommer absolut försöka amortera som ett sätt att spara till kontantinsats. Jag kommer dock ta överbryggningslån om så behövs, istället för att öka på lånet.

Tycker inte det blir so dyrt med tanke på att du kanske bara behöver ha lånet 2-3 månader. Räntan är ju beräknad på år.

1 gillning

Räntan på brygglånet kan va hög men den betalar man bara någon enstaka månad. Skillnaden i ränta på bolånet och sparkontot kan ju i detta fall få flera år på sig att bli större än kostnaden för brygglånet. Det blir då mer lönsamt att amortera idag och ta brygglån sen.

1 gillning