Jag och min sambo äger ett hus 50/50, där vi gått in med lika mycket kontantinsats.
Utöver det har vi valt att ha kvar den bostadsrätt jag hade när vi träffades för 6 år sedan. Den står på mig och jag står för alla kostnader och amortering på bolånet för denna. I dagsläget hyr jag ut den, och hyran täcker omkostnaderna och ger ett litet överskott (som jag tillför vår gemensamma ekonomi som inkomst).
Nu när räntorna stiger funderar jag på att amortera en större summa. Dels för att få ner månadskostnad lite, men också för att minska risken i belåningsgrad. För även om jag hyr ut den just nu, så har vi defacto en relativt hög belåning som par, givet vårt gemensamma hus.
Förutsättningar:
Lån br: 1540’ (värd ca 3500’)
Lån hus: 3400’ (värde svårbedömt, då vi helrenoverat, men köptes för ett år sedan för 5150’)
Rörlig ränta på båda.
Totalt sparande (exkl privat pensionssparande och buffert, som jag inte vill röra): 900’
Fördelar/nackdelar med amortering i detta läge? Hur hade ni resonerat?
Jag personligen hade amorterat ner på lånen, men med det sagt så är jag mycket för låg risk när det kommer till belåning.
Jag anser, mer belåning = högre risk, som man utsätter hushållet för. Men det kan väl vara värt och se hur mycket ni faktiskt “sparar” i utgifter per månad genom en kraftig amortering.
Det postiva vid en extra amortering är ju att ni får ett större kassaflöde till er själva. Som i sin tur kan användas för att accelerera amorteringen ytterligare eller investeras.
Summa summarum, om jag hade varit i er sits, då skulle jag personligen sålt lägenheten och amorterat ner min primära bostad för att sedan investera en stor del av överskottet. 
*Minskar våndan
*Minsta risken avsevärt i hushållet
*Större marginaler
1 gillning
Tack för svar!
Ja, det lutar åt amortering. Kanske inte hela sparkapitalet, utan nånstans kring 500’. Det innebär en minskning av räntekostnad på några tusenlappar i dagens ränteläge, och det lär väl fortsätta uppåt ett tag till.
Att sälja blir inte aktuellt för mig. Lägenheten ligger i ett attraktivt område i Stockholm, och jag ser det som en mycket långsiktig investering. Kanske att vår son kan ha den som bostad nån gång i framtiden dessutom.
1 gillning
Intressant inlägg.
Vi är i en liknande situation nu avseende kapital och lån men har bedömt ett högre värde på huset.
Oavsett väljer vi just nu att inte amortera utan sparar motsvarande 1 % i indexfond för framtida amortering.
Ska tilläggas att jag prövar denna tanken i huvudet då och då, men för närvarande kör vi på detta.
Jag tänker lite att en så kraftig amortering ändå inte ger så mycket. Hur tänker du?