Amotera eller spara?

Hej

Jag/vi har under 30% av bostaden i bolån. Ska jag fortsätta amortera eller öka mitt/vårt månadsparande?

Tanken är att innom ca 24-36 månader köpa ett nyttboende.

Tacksam för er hjälp.

Hej Patrik!

Historiskt så har det varit mer fördelaktigt att placera pengarna på börsen än att amortera, visst finns vissa undantagsperioder där räntorna har varit skyhöga men i genomsnitt så har aktier avkastat mer än vad räntor har kostat.

Ni har en väldigt låg belåning och räntan är låg just nu, finns inte mycket som säger att det är fördelaktigt för er att amortera mer, men kanske är skönt ändå att se sitt lån minska lite varje månad iaf?

Jag skulle säga att det är upp till er hur ni vill göra, men att förmodligen så gör sig pengarna bättre på börsen än i bostaden.

Hoppas detta svarade på era frågor!

Hej

Tack för ditt svar.

Mvh
Patrik

Eftersom ni tänker er att köpa ny bostad är det nog på det ungefärliga värdet av denna ni bör räkna belåningsgrad. Men köper ni en bostad för lika mycket som ni säljer den gamla för och fortsatt har 30% belåningsgrad så skulle jag ökat månadssparandet på börsen och minskat på amorteringen.

Ska ni köpa dyrare hade jag fortsatt att amortera, iaf om ni kommer att hamna över 50% belåningsgrad på nya bostaden.

Tanken är att köpa för 100% mer. Till 70% belåningsgrad.

Tack

Hej!

Då kommer jag med en annan synvinkel. Varför inte passa på att försöka få ner lånet till 0? Känns det inte inom räckhåll nu när ni kommit under 30%? Ni kanske kan klara nästa boende utan lån, när det nu blir av. Med tanke på börsläget är jag restriktiv med insättningar dit.

De kan bli tuff på 24-36 månader. Vill inte sluta månadspara och leva ?
Min tanke är att få ner lånet för att få en så hög insats som möjligt utan att sälja fonder.
En tanke är också att anpassa oss till de nya boende kostnaden.

Tack

Det är säkert mer fördelaktigt att spara på börsen (nu) än att amortera men man ska inte glömma den emotionella och psykiska välbefinnandet som infinner sig när ens lån börjar närma sig noll!

Själv amorterar jag för att jag tycker det är vanskligt att investera med lånade pengar och dels vill jag reta banken lite för de om någon ogillar att man amorterar. :slight_smile: