Amortera av lån på lägenhet eller ej?

Vi äger en bostadsrätt i storstadsregion, och har ett lån på ca 2 miljoner kronor till rörlig ränta, lägenheten är värd nånstans runt 5,5-6 miljoner. Vi har medvetet inte bundit räntan pga familjen växer och vi behöver större boende inom ganska snar framtid.

De senaste åren har vi investerat en massa på börsen, och lyckats skrapa ihop ytterligare en miljon som vi plockade ut i vintras när det började skaka, detta eftersom vi går i husköparplaner. Denna miljon sitter nu på ett sparkonto med låg ränta, och min fundering är vad vi ska göra med den.

Om vi skulle bo kvar här hade jag inte amorterat, utan låtit pengarna jobba på i någon form av värdepapper. Men eftersom vi ska använda pengarna i närtid (max 1-2 års sikt) vill jag ha dem i tryggt förvar, och frågan är då — finns det något som talar emot att vi amorterar av en miljon på nuvarande lån?

Vi fortsätter spara till hus, och det blir ju mer pengar över att spara om vi eliminerar halva räntekostnaden? Förbiser jag något här? Finns det någon nackdel som jag missar?

I övrigt har vi vettiga buffertar och långsiktigt investerande, denna miljon är alltså pengar som är tänkta att vara helt dedikerade till boende.

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:
I och med att du antagligen har högre låneränta än sparränta så låter det vettigt att amortera.
Antar att lägenheten ska säljas när du köper huset?

Men det kan vara så att jag missar något.

2 gillningar

Tack! Ja precis, lägenheten ska säljas när det väl ska köpas ett hus. Och sparräntan är ju betydligt lägre än vad bolåneräntan är på väg att ticka upp i.

Med tanke på ert ekonomiska läge, bostadsläge och -planer samt räntebanan och börsen hade jag definitivt amorterat.

Grattis till fin uttagstajming! :slight_smile:

3 gillningar

Ja, boräntorna lär ju knappast gå under de max ~1.2% ränta du kan få om du låser pengarna på en bank i 2 år. Amortera på!

Jag skulle ha kvar lite kontant utifall att ni vill ha möjligheten att köpa före ni säljer (min erfarenhet från motsvarande är att bankerna brukar räkna väldigt lågt på värdet av er nuvarande bostad - var tvungen att hosta upp 250 tkr extra på ett bräde för att banken skulle godkänna kalkylen). Med det sagt avråder jag er starkt från att köpa före ni säljer :wink:

1 gillning